Abonnementsartikel

Slut med lappegrej eller dyre, besværlige besøg hos cykelhandleren, når cyklen igen-igen er flad. Og bilejerne kan snart tage reservehjul og donkraft ud af bagagerummet og frigøre plads til indkøbsposer og kufferter. Bridgestone lukker luften ud af det konventionelle dæk og introducerer et fremtidssikret alternativ uden luft - der ikke kan punktere. Det skriver firmaet i en ny pressemeddelelse.

Bridgestone, der er verdens største dækproducent, arbejder på et miljøvenligt alternativ til konventionelle dæk. Gummidæk med luft har været praksis i mere end 100 år og afløste de massive dæk uden affjedring, som bestemt ikke var terrængående eller egnet til hurtig kørsel, hverken på trædecykel eller i automobil.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Næste år lancerer Bridgestone så det luft-fri, punkterfri dæk til de tohjulede, men forskerne er i fuld gang med at forfine teknologien også til biler. Dækket er bygget op af affjedrende plastikeger, en ramme af letmetal og har en slidbane af gummi.

Miljøvenligt alternativ

Med det nye ikke-pneumatiske dæk - det betyder uden luft - skal man ikke bekymre dig om dæktryk, punkteringer og lappegrej. Og man behøver heller ikke være bekymret for miljøet.

Alle materialer er genanvendelige, og dækket er betydelig lettere end konventionelle dæk. Det gør en kæmpe forskel for brændstofforbruget, fortæller teknisk chef hos Bridgestone Danmark Jesper Sørensen:

- Alle bilfabrikanter kæmper for at få brændstofforbruget ned, og en af de væsentligste metoder er at nedsætte bilens vægt. Derfor tæller hvert eneste gram i det regnskab. Og formodentlig vil man kunne nøjes med at skifte slidbanen frem for hele dækket, når den er slidt op.

Under udvikling

Du kommer til at vente lidt med at erstatte dine nuværende cykeldæk med de nye luft-fri dæk, i første omgang monteres de kun på specialudviklede cykler. Præcis hvornår de kommer i handlen til biler, kan Bridgestone ikke sige noget om endnu.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Udfordringerne ved de luft-fri dæk har været, at de er svære at masseproducere, men forskerne hos Bridgestone er nu i gang med at knække koden. Den nye teknologi vil i begyndelsen blive afprøvet på golfbiler og andre små køretøjer.