Abonnementsartikel

Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens Solkampagne har siden 2007 arbejdet for at få danskerne til at skrue ned for solen, og kampagnen har vist gode resultater, når det gælder danskernes solvaner i Danmark, hvor færre solskoldes.

Men ifølge en ny undersøgelse fra Solkampagnen glemmer vi ofte de gode solråd, når vi rejser på ferie sydpå. Faktisk vender flere end tidligere hjem fra ferien med rød og skoldet hud.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I 2012 blev 27 procent af de solferierejsende danskere solskoldet, mens tallet i 2017 var oppe på 37 procent En bekymrende udvikling, mener Peter Dalum, der er projektchef i Solkampagnen.

- Solens stråling er stærkere, når vi rejser sydpå. Derfor er det ekstra vigtigt, at vi husker solbeskyttelse, når vi er på ferie under varmere himmelstrøg. Det er bekymrende at se, at flere solskoldes på solferien, for solskoldninger øger risikoen for hud- og modermærkekræft, siger Peter Dalum.

Undersøgelsen viser også, at 81 procent af de adspurgte er enige i, at man solskoldes lettere på ferien i udlandet end i Danmark. Danskerne ved altså godt, at der er grund til at passe ekstra på i sydens sol, men nogle gange er der langt fra viden til handling, pointerer Peter Dalum.

Også de mindste børn

Det er ikke kun de voksne, der bliver forbrændt på ferien. Desværre viser undersøgelsen, at den kedelige tendens også ses hos de mindste børn. I 2013 blev syv procent af de 0-11 årige solskoldet på solferien i udlandet. I 2017 var det tal steget til hele 17 procent

- Børns hud er ekstra sart, så det er utrolig vigtigt, at vi passer godt på børnene, når vi tager ned til varmen. Spædbørn under 1 år bør holdes helt uden for direkte sol, og de lidt større børn bør beskyttes med skygge, solhat, dækkende tøj og solcreme, siger Dorte McGugan Pedersen, der er udviklingschef i TrygFonden.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Udlandet skal hjælpe

Solkampagnen stiler mod, at færre danskere bliver solskoldet på solferien. I år hjælper udlandet også til. Solkampagnen har bedt fem kendte musikere fra Frankrig, Thailand, Spanien, Italien og Grækenland om at skrive et sommerhit til danskerne på deres lokale sprog. På en drillende og humoristisk måde minder de os på at huske solbeskyttelse, når turen går til deres land.

"Help a Dane"-kampagnen bygger ovenpå indsatsen i 2017, hvor Solkampagnen lykkedes med at samle næsten 12.000 Help a Dane-ambassadører fra de fem kampagnelande. Derfor skal vi danskere ikke blive overraskede, hvis vi får ekstra opmærksomhed, når vi rammer liggestolene på feriedestinationerne.