Abonnementsartikel

Campingvognen er for de fleste bilister noget af en mundfuld at håndtere. Den er følsom i sidevind, uoverskuelig at bakke med og tung at skubbe på plads. I det hele taget er den et skrummel, der både kan få sveden til at springe og hjertet til at banke.

Men der er en vifte af elektronisk udstyr, som på hvert sit område giver bilisten en hjælpende hånd. Vi har samlet en håndfuld, som giver et overblik over, hvad bilmærkerne og eftermarkedet kan tilbyde.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Kontrol for udskridning

Måske trænger den gamle campingtrækker til at blive skiftet ud med en ny eller nyere model. I så fald kan du overveje en bil med såkaldt "Trailer Stability Assist" (TSA). Systemet har været fremme i nogle år og er en del af bilens fabriksmonterede udstyr.

Det fås til bilmærker som for eksempel Opel, Mercedes, VW, Skoda, Seat og Audi.

Med TSA ændres bilens udskridningskontrol ESP i det øjeblik, man kobler campingvognen på. Det betyder, at bilen på et tidligere tidspunkt registrerer og modvirker en begyndende udskridning med vogntoget.

Det vil sige, at det er selve bilen og dens ESP, der bringer den slingrende vogn under kontrol, uden at der er nogen kontrollerende styring af campingvognes hjul.

Har du købt en bil med eftermonteret anhængertræk, vil TSA ikke være en mulighed. Men den tyske virksomhed AL-KO har udviklet "AL-KO Trailer Control" (ATC), som kan eftermonteres.

Artiklen fortsætter efter annoncen

ATC er også en elektronisk hjulkontrol og hævdes at være bedre end TSA, fordi det virker direkte på campingvognens hjul.

Vigtigt for sikkerheden er det også, at campingvognen har en velfungerende slingrekobling. Den består af nogle stabiliserende friktionsklodser, der presser ind på trækkuglen. Det kan i øvrigt være en god ide at få denne efterset inden ferieturen.

Kør i bakgear uden hænder

Når man er kommet sikkert frem til målet, er trængslerne ikke nødvendigvis overstået. De flinke naboer, man skal campere ved siden af, kan have sat sig godt til rette i klapstolene, hvorfra de kan følge med i, hvordan du får campingvognen dirigeret ind på sin plads.

Også her er der hjælp at hente. Systemet "Trailer Assist" gør det lettere at bakke med vognen. Det er et stykke elektronisk udstyr, som bilen kan være udstyret med fra fabrikken.

Trailer Assist måler den vinkel, der er mellem bilen og campingvognen, og holder automatisk denne vinkel, når du bakker.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Du skal altså ikke selv dreje på rattet, men blot træde på speeder eller bremse og lade automatikken klare resten.

VW var et af de første bilmærker, der introducerede Trailer Assist for en håndfuld år siden. Det fås i dag til f.eks. VW, Skoda, Seat og Audi.

Du kan se, hvordan systemet virker på denne video:

Men gratis er det ikke. Til eksempelvis en VW Tiguan skal man betale små 23.000 kr. oven i bilens pris for at få Trailer Assist.

Bakkamera giver udsyn

Campingvognen stjæler i sagens natur udsynet bagud, når du bakker. Og kommer naboen ikke op af klapstolen, eller har du ikke en gestikulerende assistent stående under manøvren, kan du overveje at montere et digitalt kamera bag på vognen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Kameraet har trådløs forbindelse til en skærm, som monteres inde i bilen. Disse systemer er efterhånden kommet ned i en prisklasse, der gør udstyret interessant for mange. Vi har således set et trådløst, digitalt bakkamera hos Biltema til 1.099 kr.

En anden og lidt dyrere løsning er et wifi-bakkamera som for eksempel "Dometic Perfectview VT 50 Wifi" til små 1.400 kr., der fungerer sammen med en smartphone. Begge produkters kamera monteres i forbindelse med nummerpladen, så man ikke behøver at bore i campingvognen.

Letvægtsbatteri til moveren

Sidste udfordring kan være at få skubbet vognen helt ind på sin blivende position. Det kan med tunge vogne kan være en sveddryppende affære, så en mover kan være en fin løsning. Dens elektriske motorer kræver dog en del strøm, som ofte kommer fra tunge batterier. De kan faktisk være så tunge, at de æder sig pænt ind på vognens nyttelast og stjæler værdifuld vægt fra ting, man hellere ville have haft med.

Men lithium-ion-batterierne bliver stadig lettere og bedre. Vi har set Antons Campingcenter teste batteriet PowerXtreme X10 som strømforsyning til moveren Truma XT4. Batteriet vejer kun 2,1 kg og formår ifølge testen at drive moveren, som er monteret på en dobbeltakslet campingvogn med en totalvægt på 2,5 tons.

Du kan se testen her:

Artiklen fortsætter efter annoncen

Øv dig eller tag et kursus

Er hjælpemidlerne ikke helt nok til at gøre dig fortrolig med campingvognen, kan du øve dig hjemmefra på en tom parkeringsplads eller tage et kursus i køreteknik med campingvogn. Et sådant kursus udbydes af blandt andet FDM.

Skal du køre i bjergrige egne kan det være lidt svært at øve sig i Danmark, men man kan gøre sig nogle erfaringer med vogntoget i noget bakket terræn.

Bjergveje og campingvogn er mange steder en dårlig kombination, men en god tommelfingerregel er, at hvor lastbilerne kører, kan man også køre med campingvogn.