Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Udsigt til endnu flere turister

Af boa -

  • 104973_1

Del artiklen:

VisitDenmark forventer vækst i dansk turisme for syvende år i træk.

VisitDenmark forventer en vækst på cirka 2,25 procent i antallet af turismeovernatninger i 2019. Der er en forventning om vækst på de fleste af dansk turismes 10 prioriterede markeder. Der er dog usikkerhed om udviklingen i Storbritannien i forhold til Brexit, og Sverige forventes at ende på status quo for Sverige. De amerikanske turister topper med en vækstprocent på mellem 8-10 procent i 2019 oven på sidste år, hvor de etablerede sig som den største rejsegruppe i København.

Endnu et rekordår

- Vi kan glæde os over, at det ser ud til, at vi i 2019 får endnu et rekordår med vækst i turismen for syvende år i træk. Men hvis vi kigger på målsætningen for 2025 fra Det Nationale Turismeforum om 3 procents vækst, ligger vi lige i underkanten. Endvidere løber andre lande som Holland, Tyskland og Sverige fra os, når vi sammenligner os med deres vækstprocenter. Derfor er det meget vigtigt, at vi fortsat holder et højt markedstryk, og at vi i branchen arbejder klogt sammen, så vi får mest muligt ud af vores midler,? siger adm. direktør Jan Olsen, VisitDenmark.

Gunstig økonomi

Den positive prognose bunder blandt andet i en fortsat gunstig økonomisk situation på en række vigtige markeder, flere tidligere bookinger af feriehuse, flere direkte flyruter, løbende større hotelkapacitet i vores store byer og en hype omkring Danmark i nogle lande.

- I modsat retning trækker en risiko for, at vi mister turister især i højsæsonen, som vi kunne have tiltrukket, fordi der er "udsolgt" i feriehusene i højsæsonen. Derfor håber vi naturligvis på, at det markant større bundfradrag for sommerhusudlejning kan være med til at øge udbuddet af feriehuse til udlejning i Danmark, så vi kan følge med efterspørgslen. Vi har naturligvis også fortsat et stærkt fokus på at tiltrække flere turister forår og efterår, siger Jan Olsen.

Læsernes egne billeder

Stem, bestem og del. Send dit bedste billede til os og vær med i konkurrencen om:
Konkurrence billede

 

Se flere

Læs Fritidsmarkedet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame