Abonnementsartikel

Skal der tages hårdt fat udendørs i landbruget, er dieseldrift til UTV'en i mange tilfælde at foretrække frem for benzin- eller eldrift. Man har også den fordel at kunne tanke fra samme anlæg som bruges af bedriftens øvrige maskiner og køretøjer.

Polarisforhandlerne har derfor siden 2011 haft dieselversioner i deres UTV-program. Og nu lanceres en opdateret version af UTV'en Ranger.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-2
De dobbelte A-arme fortsætter, men frihøjden er øget fra 30,5 til 33 cm.

Blandt andet har køretøjet fået en ny dieselmotor, der leveres af Kubota, hvor Ranger-seriens dieselvarianter tidligere har været drevet af en motor fra Yanmar/Kohler. Foruden den nye motor har Ranger-serien fået opdateret sit chassis.

"Den nye motor er mere lydsvag, har længere serviceinterval og mindre brændstofforbrug. Chassisset er blevet forstærket, så køretøjet nu er blevet tungere. Til gengæld er der mere opbevaringsplads og bedre plads til benene," fortæller Anne Mette Harkes fra Skjern Maskinforretning.

Der kan også hægtes flere kilo på trækkrogen og læsses mere på ladet. Desuden har Rangeren fået større frihøjde og bredere dæk.

rich-media-3
Tiplad er fortsat en option. Vindskærm, tag og døre er ekstraudstyr.

Den nye motor yder 24,8 hk og har et volumen på 898 kubikcentimeter fordelt på tre cylindre. Forgængeren ydede 23,4 hk, havde 2-cylindre og et slagvolumen på 875 kubikcentimeter. Frihøjden er øget med 20 procent til nu 33 cm, og køretøjets dimensioner er vokset lidt i både længde, højde og bredde.

Tørvægten er øget med 165 kg til nu 766 kg. Den højere vægt forplantes til underlaget af dæk, der er 27 cm brede mod forgængerens 25 cm.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den nye Ranger kan laste 720 kg inklusive føreren og trække en anhængervægt på maks. 1134 kg.