Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Fra superblød kørsel til fuldt skrald

Af Bo Andersen -

  • 105142_1
  • 105142_2
  • 105142_3

Del artiklen:

Can-Am's 2019 ATV-modeller kommer med tre forskellige kørselsindstillinger.

Mens det på ingen måde er et usædvanligt syn at møde ATV-mærker som Polaris, Arctic Cat, Honda, Yamaha og Linhai rundt omkring i det danske landskab, så var der tidligere længere imellem, at man kunne møde en Can-Am ATV. Men det er der ved at blive lavet om på.

Firmaet JetTrade, der er dansk importør af den fælles europæiske og canadiske Can-Am ATV, er nemlig ved at få godt og grundigt fat i markedet.

- Salget af ATV'er er accelereret i løbet af de seneste seks år. Det gælder både til professionelle og almindelige forbrugere. Blandt andet har vi solgt mange til Læsø, hvor der nu kører 13 Can-AM ATV'er rundt, siger Morten Veje, der sammen med søsteren Diana ejer JetTrade.

ATV-samarbejde

Can-Am ATV'erne er udviklet i Canada, motoren kommer fra den tyske producent Rotax, og alle de elektriske dele kommer fra Siemens i Tyskland, så der er tale en et europæisk-canadisk samarbejde med den krølle på, at maskinerne bliver samlet i Mexico.

Alle modellerne kommer i to forskellige udgaver: En EC-godkendt model og en international model (INT). EC-udgaven er klar til indregistrering på vej som en bil eller som traktor, hvorimod INT-modellen ikke kan indregistreres til vej i Europa.

- Voksensortimentet starter med 450 kubik. Så er der en 570'er, en 650'er - og så har vi endelig en 1.000-model, der virkelig kan få smilet op, fortæller Morten Veje fra firmaets adresse i Hesselager ved Aarhus.

ATV med seks hjul

Foruden de mere almindelige firhjulede udgaver, så kan man også finde en ATV med seks hjul i sortimentet. Der er tale om en rigtig arbejdsmaskine beregnet til at arbejde i skov, hos entreprenører eller for eksempel landmålere.

- Normalt ser man mest de firhjulede ATV'er, men de her sekshjulere har mere trækkraft. De kræver til gengæld en noget større drejeradius, siger Morten Veje.

Tre køre-indstillinger

Som med de fleste andre maskiner, kommer der løbende opdateringer til Can-Am ATV'erne, og den seneste nyhed hos 2019-modellerne bør vække interesse hos især professionelle.

- Det nye i 2019-modellerne - fra 570-udgaven - er, at de har elektronisk gas med tre forskellige indstillinger: ATV'en kan køre med en "smooth"-indstilling, der gør, at den starter meget blødt. Så er der en normal indstilling, og endelig en sport-indstilling. Med andre ord; arbejde, normal og så fuldt skrald på, siger Morten Veje og forklarer, at den bløde start/stop-indstilling især vil vække glæde hos brugere med mange korte kørsler.

Can-Am er en del af BRP, Bombardier Recreational Products, som har produceret ATV'er siden 1990'erne. BRP er en af verdens førende producenter, og Can-Am er ifølge producenten den mest solgte ATV i Sverige og nummer to i Finland og Rusland.

Læsernes egne billeder

Stem, bestem og del. Send dit bedste billede til os og vær med i konkurrencen om:
Konkurrence billede

 

Se flere

Læs Fritidsmarkedet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame