Abonnementsartikel

Sensommeren byder stadig på skønne dage i haven, oprydning og masser af haveaffald og ture til genbrugspladsen med afklippede grene, græs, blade og visne stauder. Mange af os bruger kun traileren få gange om året, for eksempel til haveaffaldet. Derfor er det vigtigt at få tjekket et par ting, før turen går til genbrugspladsen. Så her er 5 tip fra dækproducenten Brigdestone til at gøre din trailer trafiksikker.

1. Hvor gammel er din trailer? Hænger den overhovedet sammen med andet end gaffatape? Hvis den har nogle år på bagen, skal du også tjekke dækkene, før du kører ud i verden, siger teknisk chef hos Bridgestone, Jesper Sørensen:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Et trailerdæk går ofte til, længe før det slides ned, så vær opmærksom og kig dækkene efter med jævne mellemrum, så du ikke pludselig står med en trailer fyldt med haveaffald og et flækket trailerdæk.

2. Tjek også dækkenes mønsterdybde. Slidte dæk forøger bremselængden og gør din kørsel ustabil. Jo tungere traileren er læsset, jo længere er bilens og trailerens bremselængde. Ligesom på biler er den lovpligtige mønsterdybde 1,6 mm., men Bridgestones tekniske chef anbefaler en mønsterdybde på 3 mm.

3. Hvornår har du sidst kontrolleret dæktrykket på traileren? Det slider voldsomt på dækkene, når du kører med for lavt dæktryk. Husk også, at det gerne må være højere end normalt, når du kører med et tungt læs.

4. Fordel vægten jævnt, når du læsser traileren. Har du for meget vægt bag i traileren, kan det få den til at slingre.

5. Tjek hvor tungt et læs din bil må trække, og hvor mange kilo, du må laste traileren med. Det er nemt at overlæsse en trailer, da den ofte kan rumme større mængder, end den må køre med. Pas på hvis du kører med sand, grus eller fliser ? vægten kommer lynhurtigt for højt op. Traileren kan bryde sammen eller komme i svingninger, når du læsser den for tungt. Se trailerens totalvægt og lastevægt på et skilt på traileren. Og husk, der vanker bøder, hvis du kører med overvægt ? kør hellere to gange.