Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Flere vælger altid økologi

Af boa -

  • 107444_1

Del artiklen:

Økologi hitter hos forbrugerne, svider ny undersøgelse fra Landbrug & Fødevarer.

Flere og flere danskere køber økologiske fødevarer, når de handler. Hele 95 pct. af befolkningen svarer, at der kommer økologiske fødevarer i indkøbsvognen, når de står i deres lokale supermarked. Hyppigheden varierer dog en del efter, hvor i landet du bor.

Det viser en ny undersøgelse fra Landbrug & Fødevarer, der lanceres i forbindelse med Årsmødet i erhvervsorganisationens Økologisektion.

Ifølge undersøgelsen vælger 43 procent "ofte" eller "altid" økologien til, hvilket er en stigning i forhold til samme tid sidste år, hvor andelen lå på 37 procent.

Store regionale forskelle

I Region Hovedstaden handler mere end hver anden forbruger økologisk "ofte" eller "altid", mens det samme kun gælder for 29 procent i Region Nordjylland.

Ifølge Kirsten Lund Jensen, der er økologichef hos Landbrug & Fødevarer, slår mange nye tendenser helt generelt først igennem i de store byer. Derfor er der heller ikke noget underligt i, at det tager lidt længere tid at opnå de samme salgstal i Nordjylland, som det gør i hovedstaden.

- Demografiske faktorer som alder og uddannelse har også indflydelse på forbrugernes indkøb af økologi. Tilgængelighed og udvalg af varer spiller også en rolle. Jo flere, der køber økologiske varer i et område, jo bredere bliver butikkernes sortiment. Derfor vil der ofte være mere økologi i storbyerne, siger hun.

Når forbrugerne skal prioritere, hvilke økologiske fødevarer de oftest køber, er grøntsager i top for mere end hver syvende. Økologiske æg, mejeriprodukter, frugt og gryn kommer lige efter, mens de færreste nævner småkager eller chokolade som varer, hvor de prioriterer det røde ø-mærke.

Fremmer salg af fødevarer

Hos Landbrug & Fødevarer arbejder organisationen på at fremme salget af alle typer fødevarer - både økologiske og andre kategorier.

- Det er én af vores kerneopgaver at være med til at skabe gode afsætningsmuligheder for alle typer af danske fødevarer - både herhjemme og i udlandet, siger Kirsten Lund Jensen:

- Det er en styrke for et samlet landbrugs- og fødevareerhverv, at vi for eksempel i forbindelse med eksportfremstød har hele paletten med og kan levere alle typer varer, forbrugerne måtte efterspørge.

Mere økologi frem mod 2030

Der er fortsat et stort potentiale for at øge salget af økologi, hvilket den nye analyse også viser.

- Regeringen har også et mål om at fordoble danskernes forbrug af økologi frem til 2030, og det vil vi gerne hjælpe med til at indfri, siger Kirsten Lund Jensen.

Den nye undersøgelse er foretaget af Norstat for Landbrug & Fødevarer, der har spurgt 1.029 danskere i alderen 18-70 år om deres økologiforbrug og vaner.

Læsernes egne billeder

Stem, bestem og del. Send dit bedste billede til os og vær med i konkurrencen om:
Konkurrence billede

 

Se flere

Læs Fritidsmarkedet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame