2018 var femte rekordår i træk målt på overnatninger, og dansk turisme skabte i 2017 en omsætning på 128 mia. kr. og 161.000 arbejdspladser. Men konkurrencen om turisterne er hård.
Det viser den årlige statusanalyse af turismens udvikling og konkurrenceevne, der netop er offentliggjort.
- Jeg er enormt glad for, at dansk turisme trives og har det godt. For turismen har en stor betydning i Danmark. Både økonomisk og ved at vores gæster for eksempel efterspørger natur-, kultur- og madoplevelser, der også er med til at skabe gode lokalsamfund. Det er derfor i dén grad værd at fejre, når det går godt med dansk turisme, siger erhvervsminister Simon Kollerup.
Analysen viser blandt andet, at kyst- og naturturismen er det største forretningsområde i dansk turisme med 38,2 mio. overnatninger i 2018, men at det de seneste 10 år ikke mindst har været storbyturismen, der er i vækst.
Væksten i kyst- og naturturismen er tiltaget siden 2013, men generelt er billedet, at væksten er markant mindre end hos vigtige konkurrenter som for eksempel Nederlandene, Tyskland og Sverige.