Abonnementsartikel

2018 var femte rekordår i træk målt på overnatninger, og dansk turisme skabte i 2017 en omsætning på 128 mia. kr. og 161.000 arbejdspladser. Men konkurrencen om turisterne er hård.

Det viser den årlige statusanalyse af turismens udvikling og konkurrenceevne, der netop er offentliggjort.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Jeg er enormt glad for, at dansk turisme trives og har det godt. For turismen har en stor betydning i Danmark. Både økonomisk og ved at vores gæster for eksempel efterspørger natur-, kultur- og madoplevelser, der også er med til at skabe gode lokalsamfund. Det er derfor i dén grad værd at fejre, når det går godt med dansk turisme, siger erhvervsminister Simon Kollerup.

Analysen viser blandt andet, at kyst- og naturturismen er det største forretningsområde i dansk turisme med 38,2 mio. overnatninger i 2018, men at det de seneste 10 år ikke mindst har været storbyturismen, der er i vækst.

Væksten i kyst- og naturturismen er tiltaget siden 2013, men generelt er billedet, at væksten er markant mindre end hos vigtige konkurrenter som for eksempel Nederlandene, Tyskland og Sverige.