Abonnementsartikel

Tyske Hansgrohe SE opdagede 13 kopiprodukter ved en toldinspektion på den nyligt afholdte ISH-messe i Frankfurt. Som tidligere vil de beslagte produkter sammen med andre kopiprodukter blive knust i fuld offentlighed

- Sådan et event skaber stor opmærksomhed inden for branchen, fordi det taler for sig selv: Vi accepterer ikke kopier, siger Carmen Vetter, der er chef for varemærkeafdelingen hos Hansgrohe SE, i en pressemeddelelse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

ISH er verdens største VVS-fagmesse, og her har bad- og sanitetsspecialisten Hansgrohe SE gentagne gange afsløret forfalskede produkter på inspektioner foretaget sammen med toldmyndighederne.

Også i år kunne der konstateres krænkelser af virksomhedens varemærkerettigheder. De blev alle anmeldt, og to produkter blev konfiskeret under messen.

Kopier blev konfiskeret

- På messer er det relativt let for os at finde kopiprodukter, forklarer Carmen Vetter. Hun kan lynhurtigt identificere krænkelser af rettighederne, og hun var til stede, da produkterne blev konfiskeret.

- På messen har vi mulighed for at nærstudere produkter og kataloger. Vi sender et klart signal ved at være med på messen år efter år - men vi ved også, at det kun er toppen af isbjerget. Kopiprodukter, der ikke finder vej til ISH-messen, opdager vi kun ved at holde øje med det globale marked. For at forsvare vores rettigheder bedst muligt skal vi altså være opmærksomme på det i alle virksomhedens led, siger Carmen Vetter.

Aktiv indsats mod pirater

Hansgrohe SE har siden 1990'erne gjort en aktiv indsats mod kopiprodukter og piraterne bag.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- I hele verden registrerer vi design, mærker og patenter for at beskytte vores innovationer bedst muligt. Hvert år investerer koncernen samlet set millioner af euro i varemærkebeskyttelse - en del af dem går til at observere markedet og opdage kopiprodukter, fordi det er den eneste måde, vi kan finde ud af det, når nogen kopierer vores produkter, forklarer Thomas Leth, administrerende direktør i Hansgrohe Danmark.

Kostbare varemærker

Varemærker er dyre: Hansgrohe SE investerer årligt godt to til tre millioner euro i at beskytte sine produkter. 97 procent af alle kopiprodukter kommer fra Kina, og så snart en krænkelse af rettighederne bliver identificeret, går virksomheden rettens vej.

- Antallet af produkter, der er 100 procent piratkopier, er faldet betydeligt, fortæller Carmen Vetter og fortsætter:

- På de asiatiske markeder er man efterhånden blevet meget opmærksom på Hansgrohes varemærker. Det betyder, at produktpiraterne bliver bedre og bedre til at efterligne vores yderst populære design meget præcist, men uden at krænke varemærkerne.