Abonnementsartikel

Club Car har i over 40 år været kædet sammen med de grønne golfbiler, der findes på stort set alle golfbaner. At de også i stort tal kører som arbejdsbiler i det svenske postvæsen, er en del af maskinparken hos mange boligforeninger og i det hele taget kører rigtigt mange andre steder, er der måske ikke så mange, der har lagt mærke til.

Men det håber Club Car at ændre på, idet amerikanerne har piftet designet op på to nye Carryall-modeller, så folk formentlig bliver mere opmærksomme på de små køretøjer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

De to modeller fra Club Car er til henholdsvis to og fire personer og har modelbetegnelserne Carryall 1500 og Carryall 1700.

Importen står HCP Danmark for, og her fortæller Martin Hansen, at der er tale om robuste maskiner, der både har kraft og affjedring til at køre både der, hvor terrænet er råt og der, hvor der er behov for skånsom kørsel på sårbare arealer.

- Køretøjerne er opbygget på en chassisramme i aluminium, og inddækningen er lavet af et særligt plastmateriale, som kan holde til stort set alt. Det tipbare lad med nedfældbar bagsmæk er som chassiset også udført i aluminium, så den nye model følger i forgængernes hjulspor med hensyn til høj kvalitet og en konstruktion, der lover en meget lang levetid, uddyber han.

Sikkerhed i top

Club Car 1500 har to siddepladser med sikkerhedsseler, kraftige sikkerhedsbøjler og hydrauliske skivebremser på alle fire hjul, så sikkerheden er ifølge HCP Danmark helt i top. Ydermere er den typegodkendt til indregistrering og kørsel på offentlig vej, så med udstyret fra "road-pakken", som monteres i Danmark, er det nemt at få udleveret nummerplader.

Club Car CA 1500 og 1700 kan køre i det mest barske terræn og vil være et velegnet allround-køretøj til opgaver som transport af personale, værktøj og materialer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Gårde, godser, jagtvæsner, parkafdelinger, golfbaner, campingpladser, minkfarme og rigtigt mange andre kundegrupper vil få stor glæde af maskinen i det daglige arbejde, fortæller Martin Hansen og tilføjer, at det lille køretøj også er skånsomt ved følsomme arealer:

- Den har en relativt lav egenvægt, automatisk IntelliTrak firehjulstræk, fuldautomatisk differentialespærre på alle fire hjul og en suveræn affjedring, så den er skånsom ved for eksempel finere græsplæner, hvis dens dækmontering i øvrigt er tilpasset formålet.

Plads til flere

Club Car CA 1700 har fire siddepladser, hvilket gør det terrængående køretøj interessant for for eksempel de større gårde og godsers jagtvæsner, dyreparker, naturforvaltninger, planteskoler og andre, der skal have flere passagerer med rundt i terrænet. Firepersonersudgaven har også tipbart lad, så der er plads til både mennesker og last - og også en råbuk eller to.

- De nye Club Car kan virkelig bruges med fordel mange steder, og hvis kunderne gør sig selv den tjeneste at sammenligne den månedlige leasingydelse med hvor få minutter om dagen, de skal spare for at tjene den hjem, så vil der blive solgt mange - for det er en rigtig god forretning at køre folk og materialer helt frem til arbejdsopgaverne i stedet for at gå eller køre i flere store og tunge køretøjer, mener Martin Hansen.

Club Car CA 1500 og CA 1700 drives af en trecylindret Kubota dieselmotor på 20 hestekræfter, hvilket giver en topfart på 40 kilometer i timen. Lastevnen på ladet er 363 kg, og køretøjet må maksimalt laste 544 kg. Køretøjerne kan fås med forrude og tag.

Artiklen fortsætter efter annoncen

jf