Abonnementsartikel

Der er nu gået 25 år, siden økologien for alvor begyndte at markere sig i forbrugernes bevidsthed. Og forbrugerne har taget økologien til sig: Danskerne lagde økologiske fødevarer for 6,2 milliarder kroner i indkøbskurvene i 2014.

Et af fyrtårnene i markedsføringen af de økologiske produkter er det røde Ø-mærke, hvis 25 års jubilæum markeres Grundlovsdag, den 5. juni, ved en række festligheder rundt om i landet - herunder på Roskilde dyrskue.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Her vil de økologiske landmænd sammen med ægtefæller og medhjælpere fejre det røde Ø-mærke med økologisk mad og drikke, fællesskab, et tilbageblik på økologiens historie og visioner for de næste 25 år.

Økologisk Landsforenings hjemmeside kan man se, hvor de forskellige arrangementer finder sted, og hvor interesserede kan tilmelde sig.

Stor efterspørgsel

Salget af økologiske varer er ifølge Økologisk Landsforening steget konstant over de seneste 11 år, og 2014 blev atter et år med rekordomsætning.

De største økologiske varegrupper er mælk, ost og æg, der tilsammen udgør 35 procent af den samlede omsætning i 2014, samt frugt og grøntsager med tilsammen 23 procent. Salget af økologisk kød steg med 21 procent, mens salget af økologiske grøntsager og frugt steg med henholdsvis 13 procent og 19 procent.