Abonnementsartikel

Verdens største producent af motorsave fylder år. Stihl-koncernen, der nu runder de 90, producerer i dag omkring 30 forskellige basismodeller af batteri-, el- eller benzindrevne motorsave. Yderligere fås de alle i dobbelt så mange forskellige varianter. Den tyske familieejede koncern har sortiment til enhver opgave. De er leveringsdygtige på save der kan alt fra at skære i beton til skulpturer skåret ud i massivt træ.

Startede med en sav for to

Den store udvikling tager sit udgangspunkt, da ingeniør Andreas Stihl et år efter grundlæggelsen i 1926 konstruerer den håndholdte motorsav. En elektromotor trak kæden på den sav, som havde en kampvægt på mellem 45 og 53 kg, hvorfor der også måtte hele to mand til at bestyre den.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den første håndholdte, benzindrevne motorsav kommer til to år senere. Motoren ydede 7,5 hk og hele saven vejede 63,5 kg. Også her skulle der to stærke mænd til at bruge saven. Der var dog stor interesse for saven, da der nu var mulighed for at arbejde med motorsav i skoven og langt fra en elmast. Dette blev starten på en revolution i skovbruget.

Det helt store gennembrud kom med benzin-motorsavene i løbet af 1930?erne. Motorsavene var nu så lette, at kun en enkelt mand var nødvendig for at kunne betjene dem. Et stort fremskidt som i dag tages forgivet.

Fortsætter udviklingen

Det er stadig de benzindrevne motorsave, som dominerer markedet. En standardsav er gået ned i vægt, og den professionelle skovbruger kan i dag anvende motorsaven fra morgen til aften, takket være det ergonomiske design.

Med til dén historie hører, at Stihl tilbyder professionelle motorsave fra MS 201-modellerne på 35 kubikcentimeter og en vægt på 3,9 kg uden sværd, kæde og brændstof, og op til verdens stærkeste standardsav MS 880 på 122 kubikcentimeter og en vægt på 10 kg. Desuden tilbyder Stihl flere modeller i special-kædesave, beregnet til træpleje og beskæring i trætoppene.

Seneste har Stihl præsenteret de batteridrevne kædesave MSA 160 og MSA 200. Batterisavene kombinerer de elektriske motorsaves lave støjniveau og meget miljøvenlige drift med benzinsavens totale frihed til at arbejde, hvor end det måtte være.

Artiklen fortsætter efter annoncen

De batteridrevne motorsave ligger stadig i den lave ende, hvad angår effekt. Til gengæld bliver den effektive arbejdstid på en enkelt opladning af batteriet længere og længere i takt med udviklingen af nye batterier. Fra januar 2016 tilbyder Stihl nye gennemmoderniserede rygbatterier, der vil gå under navnet AR 2000 og AR 3000. Disse to nye rygbatterier leverer strøm til minimum tre timers koncentreret brug, lover Stihl.