Abonnementsartikel

Langt de fleste håndværkere kender mærket Stihl. Producenten af driftsikre maskiner har gennem mange år siddet tungt på det professionelle marked, men nu retter virksomheden blikket ind mod det private marked. Hermed tager Stihl kampen op mod byggemarkeder og større supermarkeder, som lige nu sælger massevis af de populære, prisbillige batterimaskner, der letter arbejdet i hjemmet og haven.

- Vi sætter fuld fart på turboen og satser på det private marked, fortæller salgschef hos Stihl, Michael Nielsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Stihl er i forvejen førende på det professionelle marked for akku-maskiner, men firmaet forventer en markant vækst inden for batterimaskiner i den prisbillige ende over de næste par år, og her vil man have sin del af kagen.

- Vi bliver en tand dyrere end de billigste maskiner, men det gør ikke noget. Folk ved, at Stihl står for kvalitet, og vi er overbeviste om, at man gerne vil betale en smule mere for at få et driftsikkert produkt, siger Michael Nielsen.

Integreret batteri

Stihl har i forvejen en maskinserie for den seriøse amatør/semiprofessionelle bruger, nemlig den såkaldte Compact-serie, men i kampen om det nye marked, stiller Stihl op med en ny serie, der foreløbig har navnet D-serien.

Der er tale serie maskiner med integreret 18 Volt batteri; FSA 45 er en havetrimmer med justerbar rigrør, der giver en optimal arbejdsstilling. Maskinen har vinkelbart hoved, hvilket letter græstrimningen under buske og langs huskanter. Og i lighed med de andre maskiener i serien har batteriet et LED-display, så man konstant kan følge med i, hvor lang tid man har tilbage at arbejde i.

BGA 45 er en blæser, der kan hænge direkte på væggen, mens den lader. Den er - også som de andre i serien - lydsvag og kan benyttes uden høreværn. Endelig er der HSA 45, en kompakt og ergonomisk hækklipper med en sværdlængde på 50 centimeter og en vægt på 2,5 kilo.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ud over at været lette og nemme at manøvrere med for både store og små, så er maskinerne i den nye serie udstyret med ekstra sikkerhed. Og som nævnt er de alle lydløse, så man ikke generer hverken manden på sofaen eller naboen.

Positive forhandlere

Den nye serie kommer ikke til at konkurrere på hylderne med de andre i byggemarkederne. Stihl har sin egen professionelle forhandlerkæde, og her er man yderst kampklar og positiv overfor at indtage en ny kundegruppe.

- Vi har lige haft 170 forhandlere til præsentation af vores nye produkter, og de er yderst positive. Forhandlerne har også indset, at det ikke er nok kun at satse på det professionelle marked, siger Michael Nielsen.

De mange forhandlere, der er fordelt over hele landet, indgår i høj grad i den nye kampagne. Her er man mange steder villige til at forlænge åbningstiderne, ikke bare til dagligt, men også om lørdagen, for at være attraktive overfor de nye kunder.

Udvideder udviklingsafdeling

Men det er ikke kun lanceringen af en ny serie, der skal gøre Stihl til en spiller på det private marked. Udviklingsafdelingen er sat op fra 100 til 500 mand i erkendelse af, at der hele tiden skal produceres nye og bedre modeller. Samtidigt har Stihl købt sig ind i et kinesisk firma, der er eksperter i at producere batterier, en absolut nødvendighed for at sikre maskinerne høj ydelse og lang levetid. Men selv om fremtiden i høj grad byder på udvikling af batterimodeller, så glemmer Stihl ikke deres fortid.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi satser på akkumaskiner, men vi glemmer ikke de benzindrevne. Her vil vi fortsat være med helt i front, erklærer salgschef Michael Nielsen, der har store forventninger til Stihls fremtid.

- Vi fylder 90 i år, og vi er i fuld gang med at sikre de næste 90 år, slutter han.