Abonnementsartikel

I hele Hondas ATV program er det Honda TRX 250TE Recon, som giver mest køreglæde for pengene, og for flere af medarbejderne hos Rødkilde ATV er netop denne model yndlings-ATV'en.

- Den er kompakt, ekstrem pålidelig og så har den Hondas patenterede el-gear, som gør den endnu mere letkørt, endnu mere driftsikker og giver masser af ekstra køreglæde, siger indehaveren af Rødkilde ATV, Kim Rasmussen.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

- Med ESP el-gear er der ingen fodpedal til at skifte gear med. Du trykker blot på en piletast for at skifte op eller ned, mens du kører. Der er ingen kobling at holde styr på - skiftet sker helt automatisk. Det avancerede gear ændrer sig endda efter din kørestil. Kører du aggressivt bliver gearskiftet lynhurtigt, forklarer han.

Det betyder også, at når gassen slippes, holder ATV'en stille, selvom den er i gear. Det er en fordel ved arbejde, hvor man skal af og på hele tiden.

Indkapslede bremser

Honda 250TE Recon har i modsætning til de fleste andre ATV'er indkapslede bremser. Det er langt mere driftsikkert end åbne skivebremser, som kan blive fyldt med skidt og jord, og med en vandslange eller højtryksrenser, så er alt rent igen, lyder det fra Kim Raskussen, som også pointerer, at bremserne i modsætning til skivebremser er vedligeholdelsesfrie

En anden detalje er udstødningen på Honda TRX 250TE. Den er af rustfrit stål, og ifølge Kim Rasmussen har Rødkilde ATV aldrig skiftet udstødning på 250'erne, selv om firmaet har solgt Honda siden 2005.

Langsliggende motor

Mange ATV-producenter bruger tværstillede motorcykelmotorer til deres ATV'er, hvilket kræver, at kraften skal vinkles 90 grader for at passe til kardantrækket.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hos Honda har man valgt at udvikle en særlig langsliggende ATV-motor, og det princip er i øvrigt en af den danske motorcykel Nimbus' kendetegn. Derved undgår man kraftslugende knæk og smørenipler. Samtidigt er Hondas kardanaksel indkapslet og således godt beskyttet.

Holdbarheden har høj prioritet hos Honda, og Kim Rasmussen fremhæver i den forbindelse plastkvaliteten.

- Som den eneste producent bruger Honda polyethylen i stedet for polypropylen. Polyethylen er langt mere stødsikkert og modstandsdygtigt over for slag og bøjninger end polypropylen. Det er også fleksibelt og holdbart selv under kolde forhold, siger han og peger på trinbrædderne:

- Underneden er trinbrædderne ekstra forstærket, så plasten ikke knækker ved overbelastning. De store huller i trinbrædderne er til, for at der ikke ophobes sne, mudder og jord. Alt i alt er det en kvalitet, som, som kun Honda kan lave. Og det betyder en god brugtværdi, så når kunden en gang vil sælge sin TRX 250TE Recon, vil vi særdeles gerne have den tilbage, lyder det fra Kim Rasmussen.