Abonnementsartikel

Anvendelsen af dieseldrevne køretøjer i bygninger på byggepladser midt i byen, i tunneler eller haller giver naturligvis visse udfordringer, når det handler om udledning af CO², støj og sodpartikler fra dieselmotorer. Dette problem har den tyske producent taget til sig, og deres svar hedder Kramer 550E, en fuldt elektrisk læssemaskine .

- CO²-udslip, støj og sodpartikler fra dieselmotorer er nu et levn fra fortiden, uanset hvor der arbejdes. Kramer 5055E er et ret interessant aspekt for en stor kundegruppe - særdeles for de kunder, som har fokus på larm og emissioner, forklarer Michael Kjeldsen, produktansvarlig for Kramer, Erenfred Pedersen A/S.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi er glade for at kunne tilbyde vores kunder en emissionsfri og miljøvenlig maskine. Vi er sikre på, at dette produkt yder et vigtigt bidrag til at skåne ressourcer og til at forbedre vores kunders effektivitet.

Første i klassen

Kramer 5055E vandt den anerkendte pris Bauma Innovation Award i maskinkategorien på messen Bauma, der er verdens største messe for entreprenørmaskiner og ?materiel.

Med 5055E præsenterer Kramer den første fuldelektriske gummihjulslæsser i størrelsesklassen 0,55 m³ skovlkapacitet på markedet. Ydelsesparametrene, de terrængående egenskaber og betjeningskomforten svarer til den konventionelle, dieseldrevne gummihjulslæsser Kramer 5055.

Med en lasteevne på 1750 kg og 4-hjulsstyring kan gummihjulslæsseren anvendes til mange forskellige ting. Fire-hjulsstyring gør, at Kramer 5055E drejer på både forakslen og bagakslen, hvilket giver høj manøvredygtighed i situationer, hvor pladsen er trang eller terrænet kuperet. Kramer 5055E kan derved vende på en tallerken og hurtigt manøvre rundt på byggepladsen, indendørs såvel som udendørs.

To el-motorer sikrer høj ydelse

For at sikre den præcise kørsel er Kramer 5055E udstyret med to elmotorer, én for hydraulikken og én for drivkraften. Afhængigt af gummihjulslæsserens anvendelse varieres motorernes ydeevne. Dette hjælper til at holde energiforbruget så lavt som muligt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den elektriske motor drives af et pålideligt og gennemtestet blybatteri, der er almindelig anvendt i gaffeltruckindustrien. Alt efter hvad hjullæsseren anvendes til og efter dens kapacitetsudnyttelse er en batteriopladning nok til fem timers konstant drift. Batteriet tager mellem fire og otte timer at oplade.