Abonnementsartikel

Den nye minilæsser blev præsenteret på Bauma 2016, og den blev mødt med stor interesse af de besøgende.

Den elektriske, batteridrevne minilæsser er knækstyret som resten af 500-serien. Det betyder, at den er ideel til indendørs arbejde på ikke-ventilerede steder, hvor udstødningsemission er bandlyst og støjrestriktionerne er strenge, for eksempel hospitaler.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Maskinen er udstyret med et blysyrebatteri på 201Ah, og opladeren er indbygget i læsseren. Den har to separate elektromotorer, en 6 kW motor til at drive maskinen og en 2 kW motor til drift af bom og redskabshydraulik. Redskabshydraulikkens olieflow er på 30 l/min., hvilket muliggør arbejde med de fleste af Avants redskaber. Længden på minilæsseren er 2,47 m, og bredden kan komme ned på 1 meter. E

5 timer på en opladning

I et interview med fagtidsskriftet bi-GaLaBau fortæller Salgsdirektør Jani Käkelä, at driftstiden for e5 vil variere, afhængigt af typen af arbejde. Drift i 45 minutter til en time vil være muligt ved ekstremt krævende opgaver og kraftig brug af redskabshydraulikken. Ved medium belastning af minilæsseren ligger driftstiden mellem 1,5 og 4 timer og ved let arbejde, som kørsel, transport og løft, med let eller ingen brug af redskabshydraulik, opnås en arbejdscyklus på helt op til 5 timer.

Læsseren har en integreret batterioplader, hvilket gør det muligt at oplade batteriet overalt, hvor en 220V/10A stikkontakt er tilgængelig, og ved meget energikrævende aktiviteter, kan batteriet oplades mens der arbejdes.

Som regel er elektriske køretøjer væsentligt dyrere at anskaffe end de konventionelt drevne, men det bliver ikke tilfældet med den nye finske minilæsser. Avant e5 kommer ikke til at koste meget mere end sin dieselpendant, Avant 528.