Abonnementsartikel

Mindre spildtid og færre ulykker vil være en realitet, når det ikke længere er nødvendigt for billisterne at holde hænderne på rattet. Det vil udløse en årlig økonomisk gevinst i milliardklassen. Det viser en økonomisk analyse fra Ingeniørforeningen, IDA.

Formand i IDA Thomas Damkjær Petersen understreger, at de selvkørende biler ikke indtager vejene i morgen, men han påpeger samtidigt, at udvikling er i fuld gang, og at Danmark derfor skal komme ud af startboksen.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

- Potentialet er enormt, og derfor haster det med, at få en ny regulering på plads. Der går nemlig ikke lang tid, før de første selvkørende køretøjer vil være en realitet. Her nytter det ikke, at vi som nation vælger at placere os i slæbesporet, siger Thomas Damkjær Petersen.

Milliard-besparelser

Prognosen fra IDA viser, at andelen af kørte kilometer med selvkørende biler vil stige støt frem mod 2055, hvor de selvkørende biler formodes at ville stå for 100 % af kørslen. På den baggrund viser beregningerne, at den potentielle årlige samfundsøkonomiske gevinst i perioden frem mod en fuld konvertering allerede i 2025 vil give en samfundsøkonomisk gevinst på 0,6 milliarder kr., stigende til 12,7 milliarder kr. i 2040 og næsten 20 milliarder kr. i 2055.

Ifølge IDAs formand er det en økonomisk gevinst, som Danmark ikke har råd til at gå glip af.

- Andre gevinster ved at revidere lovgivningen omkring selvkørende biler, vil blandt andet være øget mobilitet for personer, som ikke kan eller må betjene en konventionel bil. Eksempelvis vil børn, ældre samt visse handikappede kunne transportere sig frit, siger Thomas Damkjær Petersen.