Abonnementsartikel

Fra og med 2019 vil Stihl Gruppen markedsføre hele linjen af have- og park-produkter fra Viking udelukkende under brandnavnet Stihl. Ændringerne gør det muligt at koncentere alle salgs og markedsførings-aktiviteterne under et brand.

- Vi vil udnytte det eksisterende salgs- og omsætningsmæssige potentiale på de nuværende Viking-produkter under det bedre kendte Stihl-brand internationalt, siger Stihl Executive bestyrelsesformand Dr. Bertram Kandziora.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I modsætning til den globale aktør Stihl, koncentrerer Viking sig i øjeblikket kun om det europæiske marked, og ifølge en pressemeddelelse giver ændringerne mulighed for worldwide salg af Viking-produkter på den lidt længere bane.

En styrkelse

Da begge brands har produktporteføljer, der komplementerer hinanden, forbliver den samlede produktlinje uforandret og vil forsætte med at blive udvidet.

- Ved at sammenlægge begge produktlinjer under et enkelt brand navn, skaber vi større gennemgsigtighed og bedre betingelser for vores servicerende forhandlere og kunder. Bortset fra dettte, så udvider vi sortimentkompetencerne til Stihl-brandet, siger Norbert Pick, bestyrelsesmedlem med ansvar for marketing og salg.

- Firmaets know-how, udviklingsekspertise og innovative styrke vil blive forbedret, hvilket ultimativt vil blive en fordel for kunderne i form af nye produkter og funktioner.

Garanti uforandret

Den forestående ændring i brand navn er en strategisk beslutning med et langsigtet tidsramme.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Der er tilstækkelig med tid til 2019 til at sikre en omhyggelig implementering, siger Dr. Kandziora, og Stihl Gruppen garanterer, at aftalerne for Viking-produkterne med hensyn til garantier, reservedele og service forsat vil være gældende.

- Vores kunder kan stole på den til enhver tid gældende og dokumenterede service fra forhandlerne af Viking-produkter, som de måtte have købt, understreger Dr. Bertram Kandziora.

Beskæftigelsen styrkes

Viking, der beskæftiger en arbejdsstyrke på 450 personer, er en af de førende producenter af haveredskaber og har været en del af Stihl Gruppen siden 1992. Produkterne omfatter plæneklippere, robotplæneklippere, havetraktore, vertikalskærer, kompostkværne, motordrevne kultivatore og fræsere, der sælges gennem specialiserede servicerende forhandlere.

- Med denne ændring i brandnavn baner vi vejen for yderligere vækst i Stihl Gruppen. Fabrikken i Langkampfen, Østrig, vil drage fordel af dette. Ikke blot vil job blive bevaret, men beskæftigelsen vil faktisk blive konsolideret, forklarer Viking General Manager Dr. Peter Pretzsch og Stihl Executive bestyrelsesformand Dr. Bertram Kandziora.