Abonnementsartikel

Med ATV'en har mange fået et uundværligt stykke værktøj. Den firhjulede kraftmaskine kan næsten alt, lige fra at forcer bakker og dale, komme frem i uvejsom terræn, fungere som brandbil og meget andet. Men køre på vandet, det kan den ikke. Og så alligevel.

Med J-Wheelz påmonteret er ATV'en pludselig i stand til at komme frem i både våde engområder, mudrede moseområder eller udfordrende snelandskaber

Artiklen fortsætter efter annoncen

Der er tale om en form for ekstremt brede hjulkapsler, der kan monteres på alle ATV og UTV, som har dæk fra 24 tommer. Yderskallen er produceret i stærkt fleksibelt copolymer, og de er ifølge producenten robuste, meget slidstærke og billige at købe sliddele til.

Afgørende betydning

For Kaj Thompsen, Vendsyssel Brakpudsning, Sindal, har de ekstra J-Wheelz været af afgørende betydning. Han er nu i stand til at slå græs og engområder på arealer, hvor han tidligere ikke kunne komme til.

- Jamen, jeg ville slet ikke kunne køre i de områder uden. Der hvor jeg kører, er der op til 10 centimeter vand, og hvis du træder ud i gummistøvler, så forsvinder de i til skafet, fortæller han.

Hurtig montering

J-Wheelz vejer 3,5 kilo per styk og giver ialt 145 kilo løft. De påvirker ikke styretøjet, da de først tager fat, når dækkene synker ned i underlaget, og monteringen er ikke noget problem.

- Der er blot to bolte, så det tager kun et par minutter, siger Kaj Thomspen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Men i øvrigt er det ikke noget problem, for hele sidste år kørte Kaj Thompsen med dem påmonteret.

- Der er ikke noget problem i at køre på tørre veje med dem. De sidder jo placeret et par centimeter højerede end de normale hjul, det er først, når hjulene synker en tre-fre centimeter i, at de begynder at tage fat, siger han.