Abonnementsartikel

VisitDenmark hilser den nye planlov, der giver feriehusudlejerne mulighed for at leje deres hus ud i 43 uger mod de nuværende 39 uger, velkommen. Der ligger et stort potentiale i at markedsføre Danmark uden for højsæsonen. Sidste år lå 44 pct. af de udenlandske overnatninger i kyst- og naturområderne uden for højsæsonen.

- Det er rigtig positivt, at vi nu får udvidet kapaciteten af feriehuse uden for højsæsonen. Fire ugers ekstra udlejning for cirka 40.000 feriehuse kan betyde flere end 1 million flere overnatninger. Der har i en årrække været en tendens til, at turisterne holder kortere og kortere ferier. Og flere og flere ferier ligger uden for højsæsonen. Således var 44 procent af de udenlandske overnatninger i kyst- og naturområdet sidste uden for højsæsonen, siger VisitDenmarks adm. direktør Jan Olsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Også Feriehusudlejernes Brancheforening ser et stort aktiv i de ekstra udlejningsuger:

- Den nye planlov er en kæmpe styrkelse af feriehusudlejning i Danmark, hvor det nu bliver muligt at benytte og udleje sit sommerhus i 43 uger om året imod 39 uger indtil nu. De kunstige vinterpauser bliver afskaffet, og der bliver mulighed for at bygge 6.000 nye sommerhuse til udlejning. Det her giver mulighed for nye rekorder i udlejning af feriehuse, hvor flere og flere også holder sommerhusferie uden for den absolutte højsæson, siger Carlos Villaro Lassen, der er adm. direktør for Feriehusudlejernes Brancheforening.

Jan Olsen understreger dog, at kapacitetsudvikling ikke gør det alene. Der skal også markedsføring til, så kendskabet og rejselysten til Danmark kan blive større.

Markedsføring hele året

- Der er et utroligt stort potentiale. Således er kendskabsgraden til Danmark som turistland på vores allerstørste marked Tyskland kun 13 pct., og med en stigende mængde kommunikation, højere mediepriser og stor international konkurrence kræver det markedsføringsmuskler at trænge igennem. Men det kan lykkes, hvis der findes flere økonomiske midler til at markedsføre Danmark hele året, siger Jan Olsen.