Abonnementsartikel

ATV'er kommer i alle størrelser til alle formål. For rigtig mange er ATV'en en uundværlig hjælp i det daglige arbejde på landet, i skoven eller andre steder, hvor den lille firhjulede slider kan komme frem, når traktorerne giver op.

Derfor er arbejds-ATV'en så populær, og Yamaha giver nu deres model på det slidsomme område et gevaldigt løft. Firmaets Kodiak-model er allerede kendt i klassen af mellemstore arbejds-ATV'er, og med den nye model Kodiak 450 har man en seriøs kandidat på arbejdsområdet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ifølge en pressemeddelelse fra Yamaha kan Kodiak 450 håndtere selv de hårdeste arbejdsopgaver i ekstremt terræn. ATV'en kommer med et On-Command-træksystem, der gør, at man kan skifte gnidningsfrit mellem 2WD og 4WD med et tryk på en knaligesom Ultramatic-automatgearet giver en let og gnidningsfri kørsel ligesom Kodiak 450's avancerede motorbremsningssystem på alle hjul giver en ekstra følelse af sikkerhed og kontrol ved kørsel ned ad bakke..

Kodiak 450 er udstyret med en ny væskekølet 421 cc 1-cylindrede motor, der leverer masser af jævnt moment ved lave omdrejninger, og motorens elektroniske brændstofindsprøjtningssystem sikrer en nem start under både varme og kolde forhold.

Specialudviklede dæk

For at sikre et godt vejgreb i selv det mest udfordrende terræn har maskinen fået monteret specialudviklede dæk på for- og baghjulene.

De ekstra brede AT25x8-12 fordæk og AT25x10-12 bagdæk med et slidbanemønster til al slags terræn får ekstra godt fat i underlaget, og den nyudviklede allround-affjedring med uafhængige dobbelte A-arme giver 171 mm vandring på forhjulene og 189 mm vandring på baghjulene og gør ekstremt terræn til en leg.

I bakket eller glat terræn kan man med Kodiak 450's On-Command-træksystem skifte gnidningsfrit til 4WD-systemet ved blot at trykke på en knap. Og når du kører i fladt eller nemt terræn, kommer du med endnu et tryk på knappen tilbage til 2-hjultrækket.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Kodiak 450 er udstyret med Yamahas eget elektroniske servostyring (EPS), og som ekstra lys har EPS-modellen en kraftig halogenforlygte til fjernlyset monteret på styret.

Endelig kan nævnes at Kodiak 450 monteret et kraftigt WARN Vantage 2000-spil. Lastkapaciteten på forreste bagagebærer er på 40 kg - og 80 kg på bageste bagagebærer. Så med sin bugseringskapacitet på 500 kg er den nye model klar til at arbejde utrætteligt på gården, i skoven eller i folden.