Abonnementsartikel

I disse uger begynder de grå-brune ungsvaner at flyve ud på længere ture, hvilket giver Dyrenes Vagtcentral 1812 travlt. Det skyldes oftest, at ungsvanerne kolliderer med ting og derfor nødlander på steder, hvorfra de ikke kan lette.

De unge svaners flyvninger ud, giver Dyrenes Vagtcentral 1812 ekstra travlt, da de hvert år oplever mere end en fordobling i antallet af opkald om ungsvaner, der er nødlandet og nu ikke kan komme i luften igen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Grunden til at det er så svært for de unge svaner at komme i luften igen, er at en svane har brug for en meget lang startbane. Ofte 50-100 meter. Det gør det endnu sværere for en uerfaren, ung svane at komme i luften igen, hvis den er nødlandet på en trafikeret vej eller i en for lille have, siger Michael Carlsen, biolog hos Dyrenes Beskyttelse.

Hustage ligner søer

Dyrenes Vagtcentral 1812 erfarer, at de hyppigste begynderfejl, ungsvanerne begår, er, at forveksle vejbaner og hustage med søer samt at nødlande i eksempelvis haver, fordi de er fløjet ind i en flagstang, lygtepæl eller mast.

- Ungsvanerne skal betragtes som fuldstændig nybegyndere. De forveksler eksempelvis indimellem en våd vej med en å, og så har de svært ved at komme i luften igen, fordi de skal bruge op mod 100 meters startbane, siger Michael Carlsen.

De grå-brune ungsvaner begynder at flyve ud på længere ture fra september, hvilket også er meget tydeligt i antallet af ungsvaner, der indberettes til vagtcentralen. Fra september til oktober stiger antallet af opkald omhandlende ungsvaner, der befinder sig et sted, hvor de ikke kan lette, med 87 procent.