Abonnementsartikel

Det er ikke kun varens udseende og pris, kunderne går efter, når de træffer deres valg ved butikshylderne. Bæredygtighed og miljø spiller også en stor rolle, viser en undersøgelse, som Epinion har lavet for Miljøstyrelsen.

Knap halvdelen siger i undersøgelsen, at en producents miljøprofil påvirker deres valg, og det er ofte de små mærker på varerne, der bliver afgørende. Omkring 6 ud af 10 svarer, at de kigger efter mærkningsordninger, når de handler. Særligt når det gælder dagligvarer som for eksempel kød, mejeriprodukter, rengøringsmidler og shampoo, spiller mærkningsordningerne en stor rolle. Tilsyneladende har miljømærkerne mindre betydning for forbrugerne, når det gælder mere varige forbrugsgoder som møbler og elektriske artikler. En forklaring kan være, at det miljømærkede udvalg her er langt mindre, og forbrugerne er derfor ikke er vant til at se efter miljømærkerne, når de køber disse produkter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Mange vil gerne have, at der kommer flere grønne valgmuligheder på hylderne. 7 ud af 10 ser gerne, at der kommer endnu flere miljøvenlige produkter at vælge imellem.

Ja tak til genbrug

I de seneste år har genbrug spillet en stor rolle i danskernes forbrugsmønstre. Loppemarkeder er populære, og antallet af genbrugsbutikker er vokset støt. I Miljøstyrelsens undersøgelse siger mere end hver tredje, at de i fremtiden regner med at købe flere brugte produkter. Og det er i høj grad pengepungen, der bestemmer, at indkøbene skal være genbrug. Halvdelen af de adspurgte køber brugt, fordi de på den måde sparer penge.

I stedet for at købe nyt eller brugt findes der også en tredje løsning. 55 procent vil gerne i fremtiden have flere ting repareret i stedet for at anskaffe sig nye produkter, men for lidt under halvdelen af dem bliver prisen afgørende for, om det kommer til at ske.