Abonnementsartikel

Der kommer flere og flere elbiler på vejene, men det er stadig usædvanligt at se dem i kombination med en campingvogn. Derfor belsuttede producenten Kabe at teste den populære feriemodel med en el-bil.

Firmaet fik hjælp af en ung familie fra Norge til at finde ud af, hvordan det fungerer at rejse rundt med en Kabe Royal 520 XL og deres Tesla model X til at trække.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ifølge Kabe så var det ikke et problem for Teslas model X at komme frem på motorvejene. Men bilens autopilot-funktion er ikke tilgængelig i kombination med træk af campingvogn. Derimod fungerer bilens Adaptiv cruisekontrol helt fint, og den holdt en jævn og konstant hastighed både op og ned ad bakker.

Luftaffjedringen gjorde, at bilen altid ligger stabilt, selv med 1.650 kilo campingvogn på krogen, hvilket gav en behagelig kørsel.

Modvind giver højere forbrug

Sommerens første tur gik fra Kabe i Tenhult i Sverige til det sydlige Norge. Det gennemsnitlige forbrug på denne 500 km lange køretur var 379 Wh/km. Til sammenligning ville forbruget have været omkring 230 Wh/km uden en campingvogn på krogen.

Næste tur gik langs den svenske vestkyst, ned til Skärhamn med stop for opladning ved Solli, Tanum Shoppingcenter og 10 minutter i Uddevalla. På denne tur var forbruget lidt højere ca. 420 Wh/km - på grund af kraftig modvind og regn.

Rækkevidden for Teslaens 90 kWh-batteri er normalt cirka 400 kilometer, men med en campingvogn på trækkrogen, kan man forvente, bilen kun kører lidt over 200 kilometer på et fuldt opladet batteri.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ifølge Kabe er slutevalueringen af sommerens rejse, at Tesla model X er en drømmebil at køre i, både med og uden en Kabe på trækkrogen. Man skal bare lige huske på, at accelerationen går lidt hurtigere med Teslaen, end man er vant til, hvis man plejer at trække en campingvogn med en almindelig dieselbil.