Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Weidemann sætter strøm til

Af Jens Jessen -

  • 97700_1.jpg
  • 97700_2.jpg
  • 97700_3.jpg
  • 97700_4.jpg
  • 97700_5.jpg

Del artiklen:

I Danmark og i resten af Skandinavien har man for alvor taget den eldrevne 1160 læsser til sig, og her er halvdelen med elmotor.

Weidemann er kendt for deres mini- og kompaktlæssere, teleskophjullæssere og teleskoplæssere. Farven er rød, men nu er der kommet én læsser, der måske er rød udvendigt, men som egentlig er grøn.

Forklaringen er den simple, at model 1160 nu kan fås i en version, der er drevet af batterier. Egentlig er det ikke en nyhed som sådan, for den kom på markedet i 2014, fortæller marketingschef Stefanie Huth.

Almindelige bilbatterier

- Elmotoren i den 1160 vi lancerede i 2104, blev drevet af almindelige bly-syre batterier, som vi kender dem fra bilerne. Men vi kunne godt se, at det ikke var optimalt, for med den slags batterier skal der jo efterfyldes med elektrolyt - altså destilleret vand. Det skete bare ikke altid, og derfor holdt batterierne ikke helt så længe, fortæller Stefanie Huth.

Ny generation batterier

Batteriteknologien er i en rivende udvikling, og i den nye 1160 anvendes de såkaldte AGM batterier, som er langt bedre egnede end de gammeldags bly-syrebatterier, der skal efterfyldes med jævne mellemrum.

Spændingen er på 48 volt, batterikapaciteten er på 230 amperetimer og elmotoren er på 6,5 Kw, mens hydraulikmotoren er på 9 Kw. Alt i alt giver det an kontinuerlig arbejdstid på op til seks timer, og herefter vil ladetiden også ligge på seks timer.

Halvt af hver

- Vi fremstiller model 1160 i to versioner. Én til eldrift og én med dieselmotor. Men vi har set en stigende interesse for den med el. Den med batterier udgør nu halvdelen af alle de 1160 læsere vi sælger, hvor så den resterende halvdel er den med commonrail dieselmotoren.

Specielt i Danmark og i resten af Skandinavien er det el versionen der sælger. Det, vi hører, er argumenter som ingen larm, god i nærheden af dyr og endelig er det det grønne aspekt med nul udledning. Og det til trods for, at den med batterier koster omkring 20 procent mere den til diesel. Jeg kan godt løfte sløret for, at vi nu ser mere i den retning, og der vil komme flere med el drift, siger Stefanie Huth.

Læsernes egne billeder

Deltag i konkurrencen med fine præmier her
Konkurrence billede

Læs Fritidsmarkedet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame