Abonnementsartikel

Den danske hunde- og kattemadsproducent Kingsmoor slår nu for alvor ind på den bæredygtige produktionsvej. Fremover vil virksomheden, der ligger i Langå, kun bruge grøn vindmøllestrøm i produktionen.

- Vi har sat os for at udvikle opskrifter og producere hunde- og kattemad, der belaster miljøet og klimaet mindst muligt. For Kingsmoor er det hjerteblod at bidrage til den grønne omstilling i Danmark, siger Bent Ransborg, grundlægger og ejer af Kingsmoor Petfood.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Sparer miljøet for CO2

Produktionen foregår i Danmark med el fra en vindmølle ved Billund, cirka 30 kilometer fra fabrikken. Dermed reducerer Kingsmoor ifølge en pressemeddelelse fra producenten den årlige miljøbelastning med knap 100 ton CO2. Det betyder, at en hundeejer med eksempelvis en golden retriever på et år vil kunne spare miljøet for 6 kilo CO2.

- Som kæledyrsejer behøver du ikke at gå til ekstremer for at gøre en forskel i hverdagen. Du kan vælge den danske, bæredygtige løsning næste gang du køber mad til din hund eller kat. Det valg vil vi gerne give forbrugerne, siger Bent Ransborg.

Sund mad

Kingsmoor har været med i front lige fra starten, hvor Bent Ransborg lavede opskrifter til hundemad med udgangspunkt i sunde urter, frugter og grøntsager. Virksomheden fokuserer på bæredygtighed og sætter en ære i at bruge lokale råvarer fra Danmark og andre nordiske lande til madserien New Nordic Kitchen for Pets.

- Ved at bruge klimavenlig energi i produktionen tager vi et skridt i den rigtige retning af mere bæredygtighed, og det er helt i tråd med de værdier, jeg startede Kingsmoor på, siger Bent Ransborg.

Trend fra USA

Fremtidsforsker Mette Sillesen fra virksomheden High Touch har speciale inden for forbrugeradfærd, livsstil og bæredygtighed. Hun spår, at vi i Danmark kun har set begyndelsen på humanisering af kæledyr, som er en trend fra USA. Begrebet "pet services" er i USA fire gange så stort som produkter til børn.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Kæledyrene spiller en meget større rolle i vores liv end tidligere. I dag er hunden og katten familiemedlemmer, og det vil vi se forstærket i fremtiden. Det stiller krav til virksomhederne, da forbrug handler mere om værdier end det fysiske produkt. Den bevidste forbruger køber et værdisæt hos virksomheden, som derfor er nødt til at tænke på den grønne og sociale bundlinje. Det er et vilkår for virksomhederne allerede nu, siger Mette Sillesen.