Abonnementsartikel

I ugens løb vil der være en ekstra god grund til at holde øje med speedometeret, når man kører i trafikken. I hele Europa sætter politiet ind med fartkontrol for at få antallet af trafikulykker ned. Også i Danmark vil politikredsene have fokus på farten på vejene. Desværre meget tyder på, at der er noget at komme efter.

Nye tal fra Rigspolitiet viser, at politikredsene sidste år uddelte 62.727 klip i kørekort til trafikanter, der kørte mere end 30 procent hurtigere end fartgrænsen tillader. Det er bekymrende, lyder det både fra politiet og Rådet for Sikker Trafik.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Der er for høj fart i omkring halvdelen af dødsulykkerne på vejene, så farten har en enorm betydning for vores sikkerhed, når vi færdes i trafikken. Derfor er det vigtigt, at vi får flere til at holde øje med deres fart og sænke den, hvis de kører for stærkt, siger Mogens Kjærgaard Møller, adm. direktør i Rådet for Sikker Trafik.

Fartkontrol virker

Politiet vil i løbet af ugen sætte ind med kontrol med fotovogne samt mobile kontroller, hvor betjente på motorcykel og i bil holder øje med de bilister, der har en lidt for tung speederfod. For høj fart er et af politiets hovedindsatsområder sammen med uopmærksomhed og spritkørsel.

- Vi ved, at politiets fartkontrol får flere til at respektere fartgrænserne. Det er vigtigt, da der er for høj fart i omkring halvdelen af dødsulykkerne i trafikken. I bund og grund handler det om, at flere kommer sikkert hjem, hvis flere letter foden lidt fra speederen, siger vicepolitiinspektør Arne Martinsen fra Rigspolitiets Nationale Færdselscenter.

Små fartoverskridelser koster også liv

Politiets fartkontrol i denne uge kommer samtidig med den landsdækkende fartkampagne ?Sænk farten ? før det er for sent? (www.sikkertrafik.dk/sænkfarten) som Rådet for Sikker Trafik og 90 kommuner står bag. Langs vejene er der sat 5.000 skilte op, som opfordrer bilisterne til lige at holde øje med deres fart.

Kampagnen sætter fokus på, at det ikke kun er de høje hastigheder i trafikken, der udgør en risiko. Tal fra Vejdirektoratet viser, at i seks ud af ti dødsulykker på landevejene var der tale om en hastighedsoverskridelse på mindre end 20 km/t. over det tilladte.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- De små fartoverskridelser har også en stor betydning. Hvis man øger farten fra fx 80 til 95 km/t., så forlænger man sin bremselængde med cirka 20 meter. Det kan være netop de meter, der er afgørende i en kritisk situation, hvor man har brug for at katastrofebremse. Så selv en lille fartoverskridelse har stor betydning, siger Mogens Kjærgaard Møller, adm. direktør i Rådet for Sikker Trafik.