Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Den ægte vare i en digitale verden

Af boa -

  • 99886_1.jpg
  • 99886_2.jpg
  • 99886_3.jpg
  • 99886_4.jpg

Del artiklen:

På Det Fynske Dyrskue kommer gæsterne for at klappe en ko, smage en nyopgravet kartoffel, høre lyden af en traktor og få en snak med landmanden.

Skal vi tilbyde flere digitale oplevelser via mobil og Ipad? Skal der være flere begivenheder med hotte kunstnere? Skal der være flere cool tilbud?

Som alle andre udbydere af oplevelser har Det Fynske Dyrskue også spurgt sig selv, om skuet er på rette spor. Og ledelsen af det fynske skue har også spurgt gæsterne, og her er svaret tydeligt: Det skal ikke være digitalt - det skal være ægte.

- For to år siden gennemførte vi en rundspørge blandt fynboerne og spurgte blandt andet til, hvorfor de kommer på skuet, og her svarede langt størsteparten, at de komme for at se dyrene og maskinerne. De efterspørger ikke koncerter, digitale oplevelser eller andet, som de kan få mange andre steder. De vil tæt på landbruget og opleve den ægte vare, siger den fynske dyrskuechef, Gitte Bech, og påpeger, at også ordene "folkelig" og "familiebegivenhed" går igen flere gange i undersøgelsen.

Hvor kommer maden fra

Ægtheden og autenciteten finder de netop på dyrskuet i Odense, som i år afholdes i weekenden den 15., 16. og 17. juni. Her har nutidens børnefamilier mulighed for at komme helt tæt på fødevarernes ophav - dyrene, kornet, frugten og grøntsagerne - og denne mulighed bliver ifølge Gitte Bech efterspurgt hos mange familier.

- Forældrene vil gerne vise deres børn, hvor maden kommer fra, og derfor lægger Det Fynske Dyrskue igen i år stor vægt på processen "fra jord til bord" og de gode kvalitetsfødevarer, siger Gitte Bech.

For år tilbage åbnede Det Fynske Dyrskue et Fødevaremarked på dyrskuepladsen, og sidenhen har markedet vokset sig større og større. Dyrskuechefen og hendes stab oplever en stigende interesse for de "historiefortællende fødevarer" hos skuets gæster, som gerne vil vide, om den gulerod eller de ærter, de serverer for deres børn, er dyrket hos Jens Hansen på Sydfyn. De vil vide, hvad de putter i munden, og de vil tættere på processen.

- Når børnene har set den gris, som frikadellefarsen kommer fra, eller set hvorfra mælken i virkeligheden kommer, inden den havner i en karton, så giver det anledning til nogle helt andre snakke rundt om spisebordet. Og det er netop dyrskuets styrke, siger Gitte Bech:

- Her står landmanden med sit malkekvæg nærmest side og side med producenten af flødeis, leverandøren af tomatfrø står side om side med den danske ketchup-producent, og der er ikke langt fra grisen, der tøffer rundt, til krydderskinken på tallerkenen. Alle de larmende dyrelyde kommer fra ægte dyr. Køerne brøler, hestene vrinsker og fårene bræger. Det er ikke en særlig kulisse, vi har skabt. Det er dansk landbrug tæt på.

Læsernes egne billeder

Stem, bestem og del. Send dit bedste billede til os og vær med i konkurrencen om:
Konkurrence billede

 

Se flere

Læs Fritidsmarkedet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame