Abonnementsartikel

Motorcykelsæsonen er så småt i gang, selvom det stadig kan være en kold fornøjelse. Uanset om du har kørt i vinter, eller din kværn har stået stille i garagen, så trænger den til en forårsrengøring. Det handler både om at bevare motorcyklens værdi og om din sikkerhed. Her er 10 tips fra Brigdestones eksperter til klargøringen:

1. Udskift olie og oliefilter: Start motoren og lad den køre nogle minutter. Tag bundproppen af og lad olien løbe fra. Fyld ny olie og nyt oliefilter på og lad motoren køre omkring et minut. Fyld mere olie på, hvis det er nødvendigt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

2. Tjek bremseklodser og bremsevæske: Dine bremseklodser skal have mindst 3 mm belægning, ellers skal de skiftes ud. Tjek bremsevæsken og skift den, hvis den er mere end to år gammel. Tjek også, om du har den rigtige slags bremsevæske på. Kontrollér bremsevæskens kogepunkt, hvis du har hydrauliske bremser.

Er du i tvivl om bremserne, skal du kontakte dit værksted og få et professionelt syn på dem.

3. Puds og smør motorcyklen: Kontrollér og smør alle kabler og greb. Gennemgå tændrør, luftfilter og slanger. Sørg for at efterspænde og udskifte de dele, der trænger. Undersøg, om alle pakninger er tætte - det må ikke dryppe fra motorcyklen.

4. Tjek lys og lygter: Tjek forlys, baglys, blinklys og instrumentlys. Kig også efter om lygterne står, så de lyser optimalt.

5. Tjek dine dæk: Du skal være særligt opmærksom på dækkene. Dækkene bliver hurtigt flade og stive i gummiet, når motorcyklen står stille vinteren over. De kan også have fået flade punkter, hvis du ikke har flyttet motorcyklen. Lovpligtig mønsterdybde er 1 millimeter, men teknisk chef hos Bridgestone Jesper Sørensen anbefaler, at skifte noget tidligere for at opretholde et sikkert vejgreb, især på våd vej, og at dine dæk ikke er mere end fem år gamle. Kontroller også dæktrykket (med kolde dæk).

Artiklen fortsætter efter annoncen

6. Tjek batteriet: Er der strøm på, eller er batteriet blevet fladt i vinterens løb? Har du ikke ladet på batteriet løbende, vil det oftest være fladt nu. Efterfyld det med demineraliseret vand, lad det helt op og kontroller forbindelserne. Et MC-batteri holder typisk tre til fem år.

7. Tjek det elektriske: Gennemgå alt det elektriske på motorcyklen, fx for ir i samlingerne - og skift det efter behov.

8. Kædetjek: Du skal gennemgå kæden for slør og slid. Husk at rense og smøre den jævnligt, så holder den længere. En slidt kæde kan ødelægge motorblokken og udgør en alvorlig sikkerhedsrisiko.

9. Kontrollér og juster: Vask til sidst motorcyklen og brug en lakstift på stenslag og småskrammer. Du kan slutte af med en lakforsegling, hvis det skal være helt perfekt.

10. Husk hjelmen: Inden du drøner ud i foråret, skal du også gennemgå din hjelm - er den fri for skrammer og sidder polstringen, som den skal? Hvor gammel er den egentlig? En styrthjelm bør ikke være over fem år gammel.