Køb og salg af wraphø og halm er blevet en større forretning end tidligere. Prisen på hø og halm er steget på grund af den ringe høst i år, og det får mange landmænd, som normalt ikke handler med foder, til at se en mulighed for, at tjene lidt ekstra.
- I år er der stor efterspørgsel efter grovfoder, hø og halm, så det er positivt, at flere kan sælge deres varer. Men man bør ikke glemme, at der kan være en risiko for tvister. Vi opfordrer derfor til at man sikrer sig, at man har den rette forsikringsdækning i form af produktansvarsforsikring og retshjælpsdækning, siger Svend-Anker Worm, der er agronom hos Topdanmark.
Svend-Anker Worm har talt med en landmand på Midtsjælland, der pludselig øjnede en mulighed for at komme af med nogle baller wraphø, som han havde gemt fra sidste års høst.
- Han fortalte mig, at han var ved at høste og snitte, som han plejer, da han var blevet stoppet, af en forbipasserende, som gerne ville købe halmen. Så snitteren blev slået fra, og høsten gjort færdig. Det fik han en meget god pris for. Og så var det, at han kom i tanke om wraphøet fra sidste år, fortæller Svend-Anker Worm.
- Det fik ham også til at overveje, hvordan forsikringen kan hjælpe ham, hvis det viser sig, at der skulle være noget i vejen med wraphøet.
Flere forsikringer
Ifølge Svend-Anker Worm er der to forsikringer, som er gode at have, når man eksempelvissælger foder eller wraphø. Landbrugsforsikringen indeholder som standard en retshjælpsdækning, som dækker, hvis der opstår uenighed om, hvad der er aftalt og tvisten har en karakter, at den skal for retten.
- Man kan også tilvælge en produktansvarsforsikring, som dækker, hvis det foder man har solgt, er årsag til en skade. Det kan for eksempel være, at der er kommet en harekilling med i wrapballen, og det betyder, at en eller flere heste dør af pølsesyge/botulisme. Denne dækning skal man især overveje, hvis foderet ender med at bruges af en privatperson, fordi man så bliver erstatningsansvarlig, hvis foderet gør skade, siger Svend-Anker Worm.
Udarbejd en kontrakt
Tillid er godt, men en skriftlig aftale er bedre.
- Vi oplever tit, at kunder anmoder om retshjælp til handelstvister og ofte er der tale om sager, som kunne være løst, hvis man havde lavet en skriftlig aftale, siger forsikringagronomen fra TopDanmark.
- Man skal huske på, at en retssag tager lang tid og at omkostningerne nemt løber op.