De senere år har været hårde ved de traditionelle danske havecentre og planteskoler. I takt med at både store og små supermarkeder tog blomster og planter ind i varesortimentet bliver det sværere at få trukket kunderne ud til de professionelle plantecentre.
Det betyder, at der i dag bliver længere og længere mellem de store, grønne udsalgssteder. Men for Jesper Nielsen, ejer af Jespers Planteskole sammen med sønnen Alex, var svaret både nemt og svært. De grønne planter skulle også sælges over nettet.
- For to et halvt år siden startede vi en webshop, som vi i dag sælger rigtigt meget igennem. Vi sælger til hele landet, men især sælger vi en rigtig stor del til Sjælland, fortæller Jesper Nielsen, der i år kan fejre 30 års jubilæum fra adressen på Harrestrupvej i Holstebro.
I dag er firmaet vokset, så det tæller omkring 30 ansatte, og Jespers søn, Alex, er indtrådt i ejerskabet.
Satsede rigtigt
Jesper Nielsen valgte at investere kraftigt i webshoppen, og den har været afgørende for firmaets positive udvikling.
- Vi øger vores omsætning kraftigt i denne tid. Det er webshoppen, der trækker det tunge læs, men det betyder også, at der kommer flere i vores butik. Der er mange, der ser planten på webshoppen, men som også gerne vil se den i virkeligheden. Vi har kunder helt op til Frederikshavn, der kommer kørende for at se nærmere på det, de har fundet på nettet, siger han.
I modsætning til mange af konkurrenterne, så står planteskolen selv for en del af leveringerne. Firmaet råder over tre lastbiler, der triller landet rundt pakket med planter og andet godt til haven. Resten sørger henholdsvis PostNord og fragtmænd for. Og prisen for levering er den samme, hvad enten man bestiller en lille plante eller fem store palmer.
Bredt sortiment
Sortimentet hos Jespers Planteskole, der siden starten i 1988 er vokset, så den i dag er Midt og Vestjyllands største planteskole, er bredt og spænder fra velkendte haveklassikere til eksotiske palmer. Og selv om plantelivet i de danske haver ikke har ændret sig markant over de senere år, så er der dog visse modetendenser.
- Vi sælger meget frugt og bær. Der er en klar trend med, at mange gerne vil producere en del af deres egen husholdning. Køkkenhaver eller højbede begynder at skyde op rundt omkring, siger Jesper Nielsen.
- Men det er typisk små buske og træer. Haverne er generelt meget mindre i dag, så små træer er populære, siger han og tilføjer, at klassikere som roser med duft, samt den farvestrålende Hortensia stadig er meget populære.