Abonnementsartikel

Hvis ferieturen i år skal foregå i en autocamper, bør man vælge en passiv kørestil og holde et ekstra vågent øje med trafikken forude. En nylig udført crashtest af autocampere viser nemlig, at det er farligere at opholde sig i en autocamper end i en personbil, hvis det går rigtig galt i trafikken.

I Danmark er der indregistreret cirka 16.000 autocampere, og selv om crashtesten er udført i Sverige, er autocamper-modellerne de samme, som ejes og køres af danskere.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Bag crashtesten står den svenske myndighedsorganisastion Trafikverket. I en netop udsendt pressemeddelelse skriver de: "Trafikverkets crashtest af autocampere viser en meget stor risiko for at omkomme ved en frontalkollision."

Seks har mistet livet

Trafikverket har udført crashtesten på en dyster baggrund. Siden 2014 har seks svenskere mistet livet og cirka 100 er kommet til skade ved trafikulykker i autocampere. Alene sidste år omkom fire personer.

I samme periode er antallet af nye autocampere i Sverige øget med cirka 50 procent, så der nu findes 93.000 autocampere i Sverige.

"Flere autocampere på vejene og flere alvorlige ulykker viser, at der er behov for at gøre disse biler mere sikre," lyder det fra Trafikverket.

Test afspejler virkeligheden

Crashtesten er udført efter samme retningslinjer som bruges af den fælleseuropæiske og uafhængige organisation EuroNcap. Det vil sige, at autocamperen med 64 km/t køres ind i en barriere, der modsvarer en bil af samme vægt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Resultatet af kollisionen er voldsom, fordi en autocamper er relativ tung, selv når den ikke er lastet.

"I dette tilfælde svarer det til, at autocamperen kører med 90 km/t kører frontalt ind i en gennemsnitlig personbil. Det er en hård test, men desværre afspejler den en virkelighed, som ikke er usædvanlig på vore veje," meddeler Trafikverket.

Almindelige typer er testet

Trafikverket har testet to typer af autocampere, nemlig helintegrerede og delintegrerede.

Den delintegrerede har en bo-del, der er monteret på et bil-chassis. Den helintegrerede er bygget ud i ét og er altså ikke sammensat af en bo-del og en bil-del.

Der findes også autocampere, som er ombyggede varevogne, men disse er ikke omfattet af denne crashtest.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Trafikverket oplyser, at de autocampere, som er testet, er bygget på de mest almindelige chassisser, og at cirka 84 procent af alle autocampere bygger på samme grundchassis.

Du kan se Trafikverkets crashtest her:

Indretningen kan løsne sig

Der er flere grunde til, at autocamperne klarer sig dårligt i kollisionstesten. Trafikverket forklarer, at de har en relativ kort deformationszone i forhold til deres vægt. Følgen er, at føreren har meget større risiko for at omkomme eller blive alvorligt kvæstet.

Den delintegrerede autocamper giver en noget bedre beskyttelse end den helintegrerede, men begge typer yder langt dårligere beskyttelse end den man finder i en moderne personbil. Alle der opholder sig i autocamperen har stor risko for at blive alvorligt skadet som følge af, at indretningen og møblementet i opholdsafdelingen løsner sig under sammenstødet.

Ingen krav om crashtest

Autocampere der sælges i Europa er underlagt krav om, at indretningen skal være forsvarlig fastgjort, lige som der også stilles krav til sikkerhedsselerne og sæderne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Men autocampere er ikke underlagt krav om, at de skal crashtestes, hviliet i mange år har været et lovkrav for personbiler.

Derfor ønsker Trafikverket nu at komme i dialog med EuroNcap ud fra ønsket om, at autocampere indlemmes som biltype i organisationens obligatoriske testprogram.

Også tysk fokus

Den tyske TV-station har bragt et indslag om den dårlige sikkerhed i autocampere. Du kan se videoen på Youtube her:

https://www.youtube.com/watch?time_continue=6&v=uiAxzOpQzJA