Abonnementsartikel

Der er kommet markant færre gamle, osende dieselbiler på de danske veje siden Miljøstyrelsen forøgede skrotpræmien for gamle dieselbiler fra 2.200 til 5.000 kr.

Den nye ordning trådte i kraft 1. februar og indtil videre er flere end 10.000 gamle dieselbiler blevet skrottet.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

- Det er meget glædeligt, at så mange har benyttet sig af ordningen, som må siges at være en stor succes, fortæller kontorchef i Miljøstyrelsen Anne Elizabeth Kamstrup.

Ældre dieselbiler sviner mest

Ordningen gælder dieselbiler, som er indregistreret første gang før 1. januar 2006. Ældre dieselbiler er nemlig nogle af de største udledere af de sundhedsfarlige NOx-gasser og skadelige partikler.

En dieselbil fra før 2006 udleder i gennemsnit cirka fire gange mere NOx og væsentlig flere partikler end en ny dieselbil.

- Hver gang en gammel dieselbil bliver skrottet, er det godt for miljøet. Så når flere end 10.000 afleverer deres dieselbil er det positivt, fortæller Anne Elizabeth Kamstrup.

Ophuggeren udleverer attest

Har du en dieselbil, som opfylder kravene, og som du ønsker at skrotte, skal du aflevere den hos en godkendt ophugger.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hos ophuggeren udfyldes en diesel-attest sammen med den normale skrotningsattest, og begge attester sendes derefter samlet til Miljøordning for biler.