Abonnementsartikel

De danske forbrugere shopper økologi som aldrig før. Netop offentliggjorte tal fra Danmarks Statistik viser, at salget af økologiske varer i danske supermarkeder og online er steget med 14 procent fra 2017 til 2018 til i alt 12,9 milliarder kroner. Det betyder, at 12 procent af de varer, der sælges i den danske detailhandel er økologiske. Danmark er dermed fortsat det land i verden, hvor andelen af solgte økologiske fødevarer i detailhandlen er højest, skriver Landbrug & Fødevarer i en pressemeddelelse..

Udover salget i detailhandlen og online blev der også solgt økologiske fødevarer via marked og/eller gårdsalg samt i foodservice-sektoren, som eksempelvis offentlige og private kantiner, restauranter og caféer. Samlet set nåede økologisalget i alt op på omkring 15,8 milliarder kroner i 2018. Det glæder Kirsten Lund Jensen, der er økologichef hos Landbrug & Fødevarer:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Hos Landbrug & Fødevarer glæder vi os over de her tal. De er et bevis på, at de danske landmænd endnu engang kan omstille sig til dét, forbrugeren ønsker; uagtet om det er den ene eller anden produktionsform, forbrugerne efterspørger. Og den omstillingsparathed er netop en af dansk landbrugs helt store styrker. Landbrug & Fødevarer forventer, at mindst 13 pct. af dansk landbrugsareal drives økologisk i 2020, siger hun.

Vækst over hele linjen

Det er igen salget af økologisk frugt og grønt, der er steget kraftigt fra 2017 til 2018; nemlig med 16 procent. En anden stor varegruppe, mælk og mejeriprodukter, er i samme periode steget med 12 procent. Salget af økologisk ost er også steget meget markant med 18 procent.

Salget af økologisk kød har for første gang rundet en milliard kroner. Det skyldes, at flere supermarkeder over hele landet nu tilbyder et større udbud af økologisk kød, hvor det før kun var i de større byer, forbrugerne kunne finde et sådant udvalg. Salget af økologisk kylling er steget med hele 30 procent.

Udover frugt og grønt samt kød er salget af økologiske æg igen steget. Denne gang med ni procent. Der er også en stor stigning i salget af økologisk øl, vin og spiritus; nemlig hele 17 procent.

- Ligesom det er tilfældet med det økologiske kød, fylder andelen af luksusvarerne også mere på supermarkedets hylder, end de gjorde for bare få år siden. Samlet set betyder det, at vi forventer en stigning på 10-15 procent i salget af økologiske varer i 2019, siger Kirsten Lund Jensen.