El-drevne minilæssere har været på markedet i mange år, men har altid været et sjældent syn. Alt tyder dog på, at de vil blive mere almindelige i fremtiden. Udviklingen af batteri-teknologien har nemlig fart på. De lette og kraftfulde lithium-ionbatterier gør det attraktivt for stadig flere producenter at indlemme elektriske minilæssere i programmet.
Et af de seneste skud på stammen er fra Giant. I foråret lancerede de modellen G2200E. Den udstilles på Landsskuet Herning fra 4. til 6. juli af forhandleren Brdr. Holst Sørensen fra Ribe.
G2200E er udstyret med et 48 volts batteri, der fås i effektudgaver på 250, 375 og 500 amperetimer. Batteriet sidder dér, hvor motoren normalt er placeret, og det fodrer to motorer. Den ene yder 6,5 kW og driver maskinen fremad. Den anden leverer 11,5 kW til hydraulikken.
Løftehøjden er 2,85 meter og kapaciteten 1650 kg. Den kraftigere model G2200E X-TRA klarer 2,45 meter og 2200 kg.
Store fordele
Også Schäffer udstiller en el-drevet minilæsser på Landsskuet. Andre producenter af el-minilæssere er Avant, der introducerede en model i foråret 2018, og MultiOne, der kom med deres bud i efteråret 2018.
Der vil nok endnu gå en rum tid, inden el-motoren fuldt ud kan erstatte den traditionelle dieselmotor, men allerede nu har de eldrevne udgaver deres berettigelse til indendørs brug og under forhold, hvor der er restriktioner mod støj.
Men der er også andre fordele, man kan overveje. Giant fremhæver, at en el-drevet læsser har færre bevægelige dele og længere serviceintervaller, lige som der hverken er motorfiltre eller væsker, der skal udskiftes. Det betyder lavere driftsomkostninger.
Desuden behøver man ikke at opbevare diesel på ejendommen eller byggepladsen, foruden at man sparer penge ved hver opladning.