Abonnementsartikel

Det er de færreste hunde, der kan lide at komme til dyrlæge, og som hundeejer er man derfor ofte i tvivl om, hvorvidt man skal tage afsted eller ej. Mange vælger at tale med dyrlægen over telefonen, men selvfølgelig er det vanskeligt for en dyrlæge at være sikker på en diagnose uden at se, hvad problemet kan være. Så langt de fleste telefonforespørgsler resulterer i et besøg hos dyrlægen med tilhørende irritation for hunden og udgifter for ejeren.

Det har Forsikringsselskabet If nu taget konsekvensen af, og som en del af deres sygdomsforsikring for hunde, tilbyder If nu en videokonsultation, hvor du har mulighed for via en moderne mobil at sende live-video til dyrlægen, som så bedre er i stand til at vurdere, om problemet kræver en fysisk konsultation. Det hele foregår via en app.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Næsten 90 pct. af danskerne har en smartphone i dag. Den giver overblik og adgang til det meste og vi behøver ikke være et bestemt sted på et bestemt tidspunkt. Den digitale dyrlæge kan bookes fra kl. 9 til kl. 24 og holder åbent alle ugens dage. Det giver stor fleksibilitet for vores kunder, siger kommunikationschef Birgitte Ringbæk, fra If Skadeforsikring. Hun fortsætter:

- Ligesom med mennesker sker skader og ulykker med hunde hvor som helst, og når som helst. Der kan være langt til nærmeste dyrlæge. I mange tilfælde kan et godt råd fra en online dyrlæge hjælpe situationen. Samtidig tager dyrlægen stilling til, om der er behov for reel behandling og henviser i så fald til dyrlægeklinik., siger hun

Trygge omgivelser

Det er firmaet FirstVet med tilsvarende ydelser i Sverige, Norge, Finland og Storbritannien, der står bag den digitale dyrlægetjeneste i Danmark. Siden etableringen i Sverige i 2016 er antallet af brugere fordoblet, og virksomheden har hjulpet over 110.000 dyr med over 10.000 digitale konsultationer om måneden.

- Digitale konsultationer er blevet en vigtig del af sundhedstjenesterne for mennesker. Vi synes, at dyrene bør få samme tilbud. Vi ser ofte, at mange venter længere end de burde, inden hunden får hjælp. Vi tilbyder kvalificeret konsultationer med uddannede dyrlæger, der kan rådgive i løbet af få minutter, når det passer dig og dit kæledyr i trygge omgivelser, siger direktør i FirstVet David Prien.

Opgørelser fra FirstVet viser, at de i gennemsnit løser 65 procent af alle konsultationer på stedet. Til sammenligning bliver 85 procent af kunderne i almindelige dyrlæge-praksisser henvist til personligt fremmøde, når man ringer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- FirstVet giver hurtig eksperthjælp og sparer vores kunder for tid. Det er et supplement, vi er rigtig glade for at tilbyde hundeejere. Mange bekymringer kan løses gennem en videosamtale, men er der behov for en fysisk dyrlæge, er den mulighed altid til stede, siger Birgitte Ringbæk.