Ulrik og Poul Erik Vittrup Olesen fra Mygdal ved Hjørring er passionerede samlere af klassiske Ford-traktorer. I dag ejer de 57 af "de Blå", som op gennem 1970'erne, '80'erne og 90'erne var almindelige på gårdene, lige som de var at finde hos snart sagt alle maskinstationer og kommuner i landet.
Samlingen opbevares i tre haller hos såvel far som søn, og et beskedent udsnit af kavaleriet er i dagens anledning kørt frem på græsset ved Poul Erik Vittrup Olesens ejendom.
Hæderspladsen indtages af en Roadless Ploughmaster 95 fra 1966. Ikke fordi det er det smukkeste eksemplar, ej heller fordi designet er specielt appellerende, men fordi den er sjælden og har en historie.
Faktisk ser den lidt mærkelig ud med sin lange, skrånende front og lidt umotiverede indskæring i snudens højre side. Da Ulrik fandt den i 2003 havde han da heller aldrig set noget lignende.
Selvfølgelig er han siden blevet meget klogere på modellen. Og der er i øvrigt kommet endnu et eksemplar med i samlingen.
Grundlagt af militærfolk
Roadless kommer af navnet på den engelske virksomhed, som opbyggede traktoren. Roadless blev grundlagt i 1919 af en gruppe militære personer med oberst Phillip Henry Johnson i spidsen.
I krigsårene fra 1914-18 havde disse folk arbejdet med design og udvikling af militære bæltekøretøjer. Og da krigen nu var ovre, ville de i fredstid udnytte deres tekniske ekspertise i en kommerciel fremstilling af fremkommelige køretøjer til landbruget.
Roadless Traction Ltd. blev stiftet. Formålet var at ombygge standard-traktorer af forskellige mærker til enten fuld bæltedrift eller bæltedrift på kun de trækkende hjul.
I 1953 blev virksomheden udvidet til også at bygge Ford-traktorer om til firehjulsdrift. For også at kunne øge motorkraften blev der fremstillet kits med hvilke man kunne opgradere modeller fra 4- til 6-cylindrede udgaver. Disse kits var møntet på modellerne 5000, 6600, 7600 og 7700.
Ford 5000 er en mellemstor all round-traktor, der i størrelse passede godt til datidens europæiske gårde. Modellen blev da også en af Fords bedst sælgende, og det er denne model, som lægger krop til Ulriks og Poul Eriks Ploughmaster.
Forlænget med 50 cm
For at skaffe plads til den større motor er rammen blevet forlænget med cirka 50 cm. Det krævede selvfølgelig også en forlængelse af motorhjelmen, og man ser tydeligt, at den består af to sammensvejsede model 5000-hjelme.
Hvor den ene hjelm slutter og den anden begynder, afsløres af svejsesømme på indersiden, og udefra ses det tydeligt i højre side. Her kan batteriet lige netop huses i første del, hvorefter snuden indsnævres med et hak.
I kabinen ser man, at gearkasse såvel som koblingspedal er forlænget, og naturligvis er der hele det ombyggede fortøj med blandt andet differentiale og trækaksel.
Ejeren ville ikke sælge
Ploughmasterens danske historie begyndte hos forhandler Bech Hansen & Co. i Hobro. Herfra blev den i 1966 solgt til to kartoffelavlere i midtjyske Lerkenfeldt.
Her gjorde den tjeneste til op i 1970'erne, hvor den igen kom på salgslisten hos Bech Hansen. Ulrik har faktisk den brochure, som viser annoncen for traktoren, der stod til salg for 45.000 kroner.
Ejer nummer to var indehaveren af Kærbybro Auto. Han byggede instrumentbordet om og monterede tvillingehjul.
Efter cirka 24 år var traktoren ikke længere i brug, og det var på dette tidspunkt, at Ulrik gennem nogle medstuderende på Teknisk Skole i Ålborg fik nys om traktoren.
- Den stod så at sige i et læbælte og var groet over med alger. Jeg lagde et bud, men den var ikke til salg.
- Et år senere havde ejeren dog fortrudt. Han ringede og spurgte, om jeg stadig var interesseret, fortæller Ulrik.
Den gamle 2,9-tonner fik en nænsom overhaling og blev bragt i funktionsdygtig stand. Det er nu 15 år siden, og Ploughmasteren har gennem tiden deltaget i adskillige stævner og demonstreret sine rå kræfter med en 6-furet plov. Besøgende har da også givet mange bud på den.
- Men den er altså ikke til salg, og det er det andet eksemplar heller ikke, lyder det fra både Poul Erik og Ulrik.
Grunden er den simple, at traktoren er en af de sjældneste klassiske traktorer i Danmark. Den engelske fabrik fremstillede i alt 214 eksemplarer fra 1966 til 1974. Kun 10 kom til Danmark. Af disse mener Ulrik, at der nu kun er en håndfuld tilbage.
- Vi ejer de to, og jeg ved hvor den tredje er. Desuden har jeg kendskab til yderligere to, men de er ukomplette, fordi firehjulstrækket er blevet afmonteret.
Mangler en Tandem
Det hænder dog, at de to samlere skiller sig af med et eksemplar, men de ser hellere, at det går den anden vej.
- Vi mangler for eksempel en Ford 5000 Tandem, og vi er i øvrigt altid på udkig efter nye emner.
Det gælder også gamle brochurer. Siden Ulrik var fem år har han samlet på traktorbrochurer. Det er blevet til ikke færre end 38.000 stk.
Så skulle nogen ligge inde med en traktorbrochure, kan den sikkert blive opbevaret sikkert og trygt for eftertiden i et blåt ringbind på Ulriks reol i Mygdal.