Abonnementsartikel

Ole Hansen har traktorer i blodet - veterantraktorer. Fra barnsben hjalp han til på den fædrene gård i Lumby på Fyn, og allerede som otteårig modtog han sin første bøde af politiet for at køre traktor på offentlig vej.

Som 18-årig startede han sin egen maskinstation, Lumby Maskinstation, og i dag - mange år efter - står der ikke mindre end 70 velpudsede veterantraktorer i maskinhallen på gården. Og en del af dem er temmelig sjældne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det startede nok for over 20 år siden. Jeg havde en maskinstation og kom ud til mange bønder. Ofte havde de en gammel traktor stående, og så sagde jeg til dem, at "når I en gang skal af med den, så skal I bare sige til", fortæller han, mens turen går ned langs den imponerende række af farvestrålende maskiner.

- Så er der mange, der har ringet til mig og sagt, at nu har vi solgt gården, så nu må du se at komme og hente det gamle jern.

Må gerne være sjældne

Selv om der undervejs er blevet skiftet en smule ud, så er tallet alligevel nået op på i alt 70 veterantraktorer, herunder nogle, man ikke ser hver dag.

- I starten var det jo sjovt, bare det var en gammel traktor, men så bliver man jo mere kritisk. Så vil man jo gerne have nogen, der ikke er for mange af, altså nogen, der er lidt sjældne, fortæller Ole Hansen og peger på en velkendt grøn farve.

- Det er en John Deere R fra 1962. Den er lidt sjov fordi, den har en tocylindret benzinmotor, som starter den tocylindrede dieselmotor. Den har jo ikke servostyring, så den er næsten ikke til at dreje med. Man kan ændre lidt retning, men ikke meget mere, siger han, mens turen går videre til en orange model.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Den her Allgaier, den har min nabo haft fra ny af. En dag ringer han til mig og siger, at nu kan jeg godt hente den, for den kan ikke køre mere. I hullet til svinghjulet manglede proppen, og så havde nogen puttet en tagpladeskrue derind. Og den havde kilet sig fast. Da den kom ud, kørte den fint igen. Der har aldrig været lavet noget ved motoren. Det er simpelthen fantastisk tysk kvalitet.

Bil og traktor-krydsning

Men på trods af, at det er fuldblods veterantraktorer, der fylder maskinhallen, så har der alligevel sneget sig en underlig krydsning ind. En veteran, der ligner en blanding af en bil og en traktor.

- Det er en Bukh Mobil, som blev lavet i Kalundborg af Bukh-fabrikkerne. Der blev kun lavet 26 styk af dem, og de fleste af dem blev solgt til flyvevåbnet, hvor de både kunne transportere fly på landingsbanen og så feje sne væk, hvis der var noget.

Modellen er i virkeligheden en Bukh-traktor, der har fået monteret et førerhus, så føreren pludselig havde varme.

Tæt på Bukh Mobilen står en svensker.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det er en Bolinger-Munktel. Den har en tocylindret dieselmotor. Den er så driftssikker, at den kunne køre i al slags vejr. Den startede altid, uanset hvad, siger Ole Hansen.

Den tidligere maskinhandler, der i dag er pensioneret og har masser af tid til at skrue på de gamle traktorer, demonstrer sin tillid til maskinen ved at dreje en enkelt gang på starteren, hvorefter den aldrende traktor sætter i gang uden protest.

Ole Hansen deler kærligheden til veterantraktorerne med kolleger i området, som ofte samles om forskellige projekter. Og snart står der efter planen en helt speciel maskine på dagsordenen. Det er en gammel russisk traktor på bælter, men de vender vi tilbage til i en anden udgave.