Abonnementsartikel

Malkekøerne på Sommerbjerggård ved Ejstrupholm, som var hovedgård for livestreaming af årets Økodag, ventede utålmodigt søndag formiddag på, at staldportene gik op ud til græsmarkerne. I mens fulgte tusindvis af trofaste Økodag-fans med fra skærmene derhjemme, hvorfra de via livechat stillede spørgsmål til landmand, Mads Helms, der er indehaver af Sommerbjerggård og de 800 køer.

De mange seere fulgte også TV-værterne, Anders og Katrine, fra DR Ramasjangs populære videnskabsprogram Lille Nørd, på deres tur rundt på gården, hvor der både var kodans, malkning og blindsmagning. Økodag LIVE har allerede haft 68.000 visninger. Inden Økodag tog publikum godt imod det nye koncept, og på rekordtid ramte optaktsudsendelserne knap 900.000 personer bare på de sociale medier.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Stort event

- Vi valgte at gå online med Økodag, fordi det er en af landets største events med mere end 200.000 mennesker, så vi er meget tilfredse med 68.000 visninger, når vi ved, at familierne sad samlet og fulgte med. Så er vi ikke langt fra det vi plejer, siger Michael Langberg, markedschef i Økologisk Landsforening.

Kommentarfeltet under livestreaming vidnede om en stadig stor interesse for Økodag. Spørgsmål og kommentarer væltede ind under hele udsendelse fra børn og voksne, som viste interesse for de økologiske køer og deres levevilkår.

- Mange har været med til Økodag i flere år og var glade for at kunne være med live og se det sammen hver for sig med de mennesker, som de normalt tager ud på gårdene med, siger Michael Langberg.

Det var ikke kun publikum, som oplevede Økodag på en ny måde. Også køerne fornemmede, at noget var anderledes end, det plejer at være.

- Uanset er de jo glade for at komme på græs, men jeg fornemmer, at de var lidt mere afdæmpede i år end tidligere. Det var som om de manglede tilråbene og begejstringen fra publikum, siger Mads Helms, landmand, Sommerbjerggård.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Se køerne på Facebook

Det er fortsat muligt at se liveudsendelsen på Facebooksiden I love Øko, samt på mejerierne Arla, Them, Naturmælk, Thise og Øllingegårds sociale medier.