Abonnementsartikel

En af de mest nabo- og miljøvenlige ting, der har fundet vej til vores haver og huse de senere år, er de batteridrevne værktøjer. Nu hvor kraften i plæneklipperen sagtens kan leveres af et batteri, er det intet problem at slå græsset i fred og ro.

Men når nu plænen overstiger en vis størrelse, så bliver det altså lige lidt for lang tid at vandre bagefter en klipper. Af samme årsag har jeg personligt holdt fast i den gode gamle havetraktor, om end den stadigvæk kan høres over hele egnen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Derfor var det både med glæde - og en vis skepsis - at vi for nyligt modtog en batteridrevet havetraktor fra Ryobi til en gang høvl her på FriGear.

Først og fremmest overraskede Ryobis nye RM480E ved at ligne en blanding af en Formel 1-racer og en gokart, hvilket betød, at man umiddelbart bare fik lyst til at kaste sig ned i dyret og knalde speederen i bund.

rich-media-2
Havetraktoren er udstyret med tre kulfri motorer - blandt andet en motor, der udelukkende sørger for fremdrift. Foto: Frederik Olsen.

Kæmpe grin

Som sagt, så gjort, og uden en lyd - eller protest - accelererede Ryobien hen ad vejen med en fart på 13 kilometer i timen, hvilket efterlod et stort grin på testpilotens fjæs. Og både acceleration og hastighed er der en god forklaring på. Havetraktoren er nemlig udstyret med hele tre motorer: Én til hver kniv i klippebordet, der har en klippebredde på 96 centimeter og 12 klippehøjder, og så et større batteri, der udelukkende har til formål at sende plænebilen fremad - eller tilbage.

Det betyder, at der er masser af kraft til både kørsel og plæneklipning, og det blev da også understreget af den energi, hvormed klipperne satte i gang, da vi trykkede på håndtaget. Havetraktorens betjeningsknapper er smart placeret ved højre hånd, hvor man nemt skifter mellem frem- og tilbagekørsel.

Af sikkerhedshensyn stopper klipperne, når man slår i bakgear, men maskinen er udstyret med en såkaldt RMO-funktion (Reverse Mode Option), der betyder, at man kan slå knivene til igen, når man kører baglæns.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-4
Alle knapper er placeret ved højre hånd for nem adgang. Foto: Frederik Olsen.

Cruise-kontrol

Derudover er der Cruise-kontrol, så man kan slippe speederen, når man har fundet den rette hastighed, og endelig er der en tydelig batteriindikator, så man kan holde øje med, om producentens løfte om at kunne slå op til 10.000 kvadratmeter plæne på en opladning, holder.

Og naturligvis er Ryobien udstyret med et par heftige LED-forlygter, så man kan fortsætte langt ud på sommernatten.

Affjedringen er fin, og man sidder godt i det justerbare sæde, og som pilot har man klar kontrol over køretøjet, når hjørner skal rundes eller buske undgås. Og selv om der ikke er tale om en zero-turn maskine, der kan dreje rundt på stedet, så er styringen aldeles fremragende, da venderadius er helt nede på 40 centimeter.

Ryobi RM480E er baghjulstrukken, og det kan man tydeligt mærke. Den har 12 klippehøjder (35-115 mm), og der er et valg mellem bioklip og sideudkast. Batteriet er på hele 100 ampere og 48 volt, og det er godt gemt af vejen. Opladning foregår via et stik bagpå maskinen, og det virker både enkelt og robust.

rich-media-5
Opladning foregår via et enkelt stik bagpå maskinen. Foto: Frederik Olsen.

Konklusion

Først og fremmest er det en vanvittig lækker fornemmelse at sætte gang i en havetraktor stort set uden en lyd. Selvfølgelig kan man høre knivene, når man slår dem til, men det er ingenting i forhold til en larmende benzinmodel.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Vi testede maskinen over en hel dag, og de lovede to og en halv times driftstid var ikke helt ved siden af. At en ny maskine med nye knive slår flot og lige er næppe en overraskelse, så det, vi blandt andet hæfter os ved er den komfort og kontrol, som man har under arbejdet.

Og så har Ryobi gjort en genial ting med maskinen. Når sæsonen er overstået, kan man på få minutter fjerne et par splits og afmontere klippebordet, og vupti, så har man et lille elektrisk køretøj, som man kan bruge som transportmiddel og arbejdskøretøj, da den selvfølgelig kan udstyres med krog.