Det går godt med at afsætte ATV'ere hos Dianalund Motor.
- Vi har en meget bred kundegruppe på hele Sjælland, så når én vil have en off-road UTV med en stor vandtank på ladet, en anden hurtigt vil rundt på sit gartneri og en tredje synes det er sjovt, at drengene står i kø for at køre ud med foder, så flytter det naturligvis hurtigt de første enheder, fortæller Christian Andersen.
Han oplever desuden, at interessen for firmaets nyintroducerede Can-Am rækker længere end bare nyhedens interesse. Indtil videre har Dianalund Motor leveret 12 maskiner det første år, og interessen er stigende.
3-strenget sortiment spænder bredt
Can-Am modelprogrammet kan i grove træk deles op i 3 typer: De klassiske ATV'ere (All Terrain Vehicle), UTV'erne med lad (Utility Vehicle) og de rå Maverick offroad-køretøjer. Alle tre typer kan leveres indregistrerede som traktorer, hvor hastigheden er begrænset til 40 kilometer i timen. Den løsning er der mange, der vælger for at være helt sikre på at overholde færdselsloven og for at få fuldt styr på forsikringsforholdene.
Can-Am er et typisk amerikansk produkt ifølge Christian Andersen. De er robuste og har både attitude og power.
- Når man har smidt et par sække foder på frontracken og spændt en trailer med en bigballe halm bagefter, kræver det altså ægte motorkraft og et robust chassis at nå frem, siger han.
Motorpower mangler der heller ikke i de rå Maverick-modeller, der oser langt væk af drengerøv og attitude. Modelprogrammet starter ved 55 hestekræfter, men de kan leveres med op til 195.
Utallige anvendelsesmuligheder i hele den grønne sektor
Salget har hidtil ligget fordelt på hele produktpaletten, men Christian Andersen tror, det på sigt vil vise sig, at de konventionelle Outlander ATV'ere fra 450 - 1000 kubikcentimeter med op til 91 hestekræfter og Traxter arbejdskøretøjer med eller uden kabine bliver de mest sælgende typer.
Han ser et stort potentiale i Traxteren, hvis boligforeninger og kommuner får øjnene op for fordelene ved at kunne sende tre mand med materialer og redskaber rundt mellem forskellige arbejdssteder. Køretøjet er let, og støjniveauet er lavt, så beboere og brugere ikke føler sig generet.
Outlanderne vil nok mere tiltrække landbrugere og folk fra andre grønne erhverv med behov for power til at komme rundt i det åbne land. De kan leveres med forskellige redskaber, men den primære anvendelse er simpelthen persontransport.
- Hvorfor gå, når man kan køre og i øvrigt har masser af fysisk krævende arbejde hele dagen, siger Christian Andersen og påpeger, at ATV'erne fås i en børnevenlig model med 90 kubikcentimeter, hvis to generationer vil følges ad ud i marken.