Lyt til artiklen:

Ny elbil repræsenterer den grønne omstilling

00:00
Hastighed: ???x
03:08

Abonnementsartikel

Det er ikke kun et nyt produkt, som Italcar Nordic i disse dage drager rundt i Danmark og præsenterer. Ud over, at Cenntro XL er en helt ny batteridrevet arbejdsbil, så er den også repræsentant for en ny tankegang, som importøren slår på tromme for.

- Der er tale om en omstilling. Det er ikke kun en snak om at gå fra en dieselbil til el. Der er også mange andre problemstillinger. Der er tale om et mindset, som vi alle skal forsøge at ændre på. Vi skal til at tænke på en helt ny måde, forklarer Josef Hart, der har ansvaret for den grønne omstilling i Italcar Nordic.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-2
Den nye Cenntro XL er udstyret med to kraftige lithium-batteripakker. Pressefoto.

Fokus på grøn omstilling

Josef Hart blev ansat ved Italcar Nordic for godt tre måneder siden, fordi firmaet vil have meget mere fokus på den grønne omstilling.

- Vi tager simpelthen ud og besøger alle landets kommuner og større kunder for at snakke om det her. Og også for at få respons på, hvad der egentlig den rigtige bil til formålet, siger han og fortsætter.

- Den måde de store varevogne kører på i dag, hvor de har alt med, skal nok ændres, så man fremover bliver bedre til at fokusere sin kørsel. Man skal måske i højere grad kende sin opgave, så når man starter bilen om morgenen, så er den klædt på til netop den eller de konkrete opgaver. I stedet for bare at have det hele med, siger han.

Så effektiv som muligt

Artiklen fortsætter efter annoncen

Italcar Nordics nye arbejdsbil er et godt eksempel på et produkt, der repræsenterer firmaets grønne omstilling. Den er batteridrevet og kan køre op til 220 kilometer på en opladning. Tophastigheden er 85 kilometer i timen, i modsætning til mange af konkurrenterne, der ofte ligger mellem 40 og 50 kilometer i timen.

Men derudover er den bygget med udgangspunkt i kundernes ønsker.

- Den demo-bil, vi har bygget, dækker nok 90 procent af de krav, som eksempelvis kommuner og boligforeninger har til den type ladbil. Den er så effektiv som muligt, men det er klart, at bilen bliver lavet efter kundens ønsker, understreget Josef Hart, der under præsentationen af bilen har fået rigtig god respons fra kunderne.

Den nye Cenntro kommer i to versioner. XL-modellen, som kører landet tyndt i disse dage, er udstyret med to kraftige lithium-batteripakker, mens den anden model kommer med en enkelt batteripakke.

rich-media-4
Begge udgaver af den nye Cenntro kommer med dobbeltvirkende hydraulik. Pressefoto.

Begge udgaver kommer desuden med dobbeltvirkende hydraulik til tippeladet, hvilket betyder, at der er tryk på, når ladet kører op, og der er tryk på, når ladet kører ned igen, hvilket er tidsbesparende for brugeren.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Demobilen er bygget med den dansk producerede Bevolaboks, der er monteret med stor udtræksskuffe (fuldt udtræk) i venstre side af bilen. Derudover er der en lodretstående udtrækshylde, som kan udstyres med for eksempel en værktøjstavle til boremaskine.

I højre side af boksen er den udstyret med tre hylder i et kraftigt materiale, monteret LED-lys med sensor, og derudover er der monteret en kraftig inverter, der kan oplade eksempelvis fire styk Stihl AP300S-batterier.

Endelig har modellen fået monteret stållad med aluminiumssider, og alt forbrugsstrøm til blitz, arbejdslys, hydraulik og inverter kører på egen batteripakke, som oplades hver gang bilen bliver opladet.