Det globale salg af økologiske fødevarer har aldrig været større.

I 2019 rundede det globale salg af økologiske fødevarer 106 mia. euro, og danskerne lægger sig igen forrest. Ikke alene har Danmark den største økologiske markedsandel. Vi er nu også dem, der bruger flest penge på økologi pr. indbygger. Det fremgår af en ny international rapport, som netop er blevet offentliggjort.

Det skriver Økologisk Landsforening i en pressemeddelelse.

2.580 kr. på økologi om året

Danskerne bruger i gennemsnit 2.580 kr. på økologi om året og kan dermed smykke sig med et dobbelt verdensmesterskab i økologi. For også når det kommer til den økologiske markedsandel, ligger vi helt i top med 12,1 pct.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Det viser den årsrapport, som det schweiziske forskningscenter FiBL og den internationale økologiske organisation IFOAM lige har offentliggjort i forbindelse med åbningen af verdens førende økologiske fødevaremesse BioFach.

- En del af forklaringen på vores verdensmesterskab er, at økologiske fødevarer har en fremtrædende plads i de supermarkeder, hvor danskerne gør deres daglige indkøb. I mange andre lande skal kunderne i specialbutikker for at købe økologi, forklarer Pernille Bundgård, som er markedschef for eksport i Økologisk Landsforening.

- Men en anden del af forklaringen er, at forbrugerne i stigende grad efterspørger fødevarer, der leverer på bæredygtighed.

Større potentiale

Rapporten fra FiBL peger da også på, at økologiske fødevarer har et endnu større potentiale i fremtiden. Ikke mindst fordi forbrugerne har øget fokus sundhed, miljø og klima - hvilket er blevet forstærket under Covid-19 pandemien.

Rapporten forklarer, at mange europæiske lande har oplevet store stigninger i salget af økologiske fødevarer under nedlukningerne, og at forbrugeren har flere penge til at forkæle sig selv med økologi i en tid, hvor det ikke er muligt at rejse, gå på restaurant og til kulturelle begivenheder. De endelige tal fra 2020 er dog ikke opgjort i den nuværende rapport.

- Vi ser de samme tendenser i Danmark, hvor salget af økologi er steget markant under corona. At udviklingen er den samme i de lande, som danske virksomheder eksporterer til, giver virkelig gode muligheder både for dem, som allerede er på eksportmarkederne, men i særdeleshed for dem, der er på vej, siger Pernille Bundgård.

Det internationale marked for økologi har aldrig været større. På verdensplan blev der i 2019 solgt økologiske varer til en værdi af 106 mia. euro, hvilket svarer til ca. 788 mia. danske kroner - en stigning på 3 pct. fra året før. De største markeder for økologiske fødevarer er USA (44,7 mia. euro), Tyskland (12 mia. euro) og Frankrig (11,3 mia. euro).