Gode råd fra fysioterapeut til at undgå rygskader under havearbejde.

Lige nu kribler det i mange haveejeres fingre for at gøre haven forårsklar. Men efter en lang vinter med coronapandemi, hvor vi har været mere inaktive end nogensinde før, skal vi passe ekstra godt på ryggen, når vi kaster os over køkkenhaven og de store havekrukker.

- Hvert år, når det bliver mildere i vejret, får vi flere henvendelser i vores klinikker fra folk med rygsmerter, som er opstået i forbindelse med havearbejde. Det er typisk fordi, man har stået eller siddet foroverbøjet ved et bed i lidt for lang tid, eller fordi man har løftet en tung havekrukke, udtaler fysioterapeut og osteopat Michael Andersen, som har over 15 års erfarings som behandler .

Grundlæggende gælder de samme principper for havearbejde, som for enhver anden form for træning, og ifølge Michael Andersen er planlægning én af nøglerne til at komme godt i gang med havearbejdet uden skader. Han giver her tre grundprincipper, du med fordel kan bruge:

Tre grundprincipper

1. Start langsomt ud: Det vigtigste princip er at starte langsomt ud. Det er ofte netop det, vi glemmer i vores iver over at komme i gang med haven. Det kan for eksempel være en god idé at starte med en halv times arbejde ad gangen, hvorefter man langsomt bygger op. På den måde vænner vævet i ryggen sig til den øgede belastning.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

2. Varm op: Opvarmning behøver ikke være løb på stedet og vejrmøller med armene. I forhold til havearbejde kan det handle om at planlægge sin dag i haven, så man starter med de mindre fysisk krævende opgaver. Det gælder også, når man har siddet stille efter formiddagskaffen eller frokosten. Start fx med at klippe visne stauder, beskære buske eller omplante pottepanter.

3. Skift arbejdsstilling: Det kan være en god idé at have flere forskellige projekter i gang, så man har mulighed for at skifte arbejdsstilling undervejs. Når man arbejder længe fx i en foroverbøjet stilling, nedsættes blodcirkulationen i kroppen. Når man så samtidig laver rotationer med overkroppen, som når man graver, er der stor risiko for at få skader.

Hvis det er svært at løsrive sig fra en opgave, man er godt i gang med, kan man med fordel sætte tid på de forskellige opgaver. Når man har gravet i køkkenhaven i 15 minutter, er det altså videre til næste opgave.