Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
Retro-motorcykel går som varmt brød
Selv om japanske mærker som Yamaha, Honda og Kawasaki stadigvæk fylder godt i motorcykel-billedet herhjemme, så er en ny, gammel motorcykel ved at vinde indpas.
Royal Enfield er verdens ældste motorcykelmærke, men da firmaet gik konkurs i 1970, blev halvdelen af navnet, Royal, solgt til et indisk firma. Siden fulgte Enfield med, og nu strømmer retroudgaver af de gamle maskiner ind over landets grænser, godt hjulpet på vej af importøren ProATV.
- Vi har fået rigtigt godt fat i markedet med Royal Enfield. Sidste år solgte vi omkring 40, og vi forventer at sælge 100 i år. Men vi kan næsten ikke følge med. Det er første gang, at vi har prøvet at have udsolgt, og mange af de maskiner, der er på vej, er solgt på forhånd., siger Chris Brøcher, ProATV.
Og der er flere grunde til, at det går så godt med salget af retro-modellerne.
- Royal Enfield-maskinerne har et rigtigt godt prisniveau, og så kører de bare helt fantastisk. Og de bliver simpelthen bedre hele tiden - ikke mindst med de nye modeller, der er på vej, siger Chris Brøcher og tilføjer:
- Og så har folk mange penge for tiden. Mange har fået renoveret huset, haven er færdig, og de kan ikke komme ud at rejse. Hvad gør man så? Ja, mange køber for eksempel en motorcykel, fortæller han.
Begejstret forhandler
At de nye udgaver af det klassiske mærke er fremragende, kan indehaver af Motorcykel Garagen i Svendborg skrive under på. Indehaver René Herløv er forhandler af Royal Enfield på Fyn, og han er ikke overraskende begejstret for de nye motorcykler.
- Det er spændende at se folks reaktion på dem. Fordi mange tror stadigvæk, at det er noget gammelt skrammel. Men det er det jo ikke. De er bygget megalækkert og har alt, der skal til. Og Royal Enfield går meget op i, at deres look skal være retro. Det er en del af deres brand, siger han.
Det er dog ikke alle modellerne, der designmæssigt er baseret på de gamle maskiner. En af Royal Enfields helt store succeser er modellen Himalayan, der er bygget til udfordrende kørsel.
- Med Himalayan er de lidt ude på et sidespor, griner René Herløv.- Den er testet i bjergene, og det er en kæmpesællert. I MCTC - Landsforeningen for motorcyklister, som er Danmarks største forening for motorcyklister, har de testet den med en såkaldt "Iron Butt". Det betyder, at man har kørt 1.610 kilometer på 23 timer. Kravet er, at det skal gøres på under 24 timer, siger han.
Navigationssystem
Men selv om mange af Royal Enfield motorcyklerne kommer med retro-look, så er de spækket med fede features. Blandt andet kan man nu finde et integreret navigationssystem.
- Det fungerer sammen med Google Maps, fortæller René Herløv, mens han på få sekunder logger ind på sin mobil, laver en fiktiv ruter og kobler det op til Royal Enfield-motorcyklen.
På et lille rundt display ved ses nu den ønskede rute, som man uden problemer kan følge løbende under kørslen.