Mange behandler en ATV som en bil. Men det er ikke meningen, siger erfaren importør.

Det burde egentlig være indlysende, men det er det ikke for alle. Men en ATV eller UTV er altså ikke en bil. Heller ikke selv om der kan komme nummerplade på, og heller ikke selv om de er i stand til at køre rigtigt hurtigt på motorvejen.

Sådan lyder det fra Chris Brøcher fra firmaet ATVPro. Firmaet har forhandlet ATV'er og UTV'er i mange år og står for import af mærker som Segway, SMC og Corvus.

- Når vi sælger en ATV eller en UTV, så er der ofte nogle, der tror, at det er en bil. Men det er det altså ikke. Nogle gange glemmer de lidt, hvad det er, at de køber, siger Chris Brøcher.

- For selv om der er kommet nummerplader på en ATV, så er det altså ikke en bil. Det er kun rent lovgivningsmæssigt og et gode, der gør, at man kan køre på offentlig vej.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Ikke skabt til motorvejen

Problemet ved at tænke på ATV'en som en bil er, at man glemmer, hvad maskinen egentlig er skabt til. En ATV er et arbejdsredskab, der er konstrueret til at bevæge sig i terrænet. Ikke til at køre på motorvej.

- Vi havde en ATV-ejer her for nyligt, der havde brændt hele systemet af to gange i træk, fordi han havde kørt over 100 kilometer i timen på en motorvej. Men det er de jo ikke lavet til. Men vedkommende mente, at når der nu var nummerplader på, så kunne man godt køre stærkt, fortæller han og fortsætter.

- Det er ligesom, når folk klager over, at en UTV med kabinet støjer. Men det er jo ikke en dieselbil. Det er et arbejdsredskab. Og alle arbejdsredskaber, hvor motoren ligger lige under førerhuset, de har jo noget resonans. Man kan godt lave systemer, der dæmper støjen, men du kan altså ikke fjerne den, siger den erfarne importør.