Lyt til artiklen:

Traktorer trækker i skovuniform

00:00
Hastighed: ???x
04:14

Abonnementsartikel

Schrøders Maskinfabrik, der ligger i Krogager syd for Grindsted, blev i 1991 kontaktet af Valtra Danmark med en forespørgsel om at bygge traktorer op til skovbrug. Han takkede ja til opgaven, og har siden haft et tæt samarbejde med Valtra.

Jan Schrøder Christensen, der er søn af indehaveren Torben Schrøder Christensen, overtog maskinfabrikken i december 2000, og ændrede firmanavnet til Schrøders Maskinfabrik. De seneste 21 år har Jan Schrøder stået for opbygningen af cirka 300 skovtraktorer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det var en del lettere i 90'erne og 00'erne, fordi Valtra, dengang Valmet, havde en slank krop og ikke en masse dikkedarer, der skulle inddækkes. Det tog nærmest kun 14 dage at lave en Valmet klar til skovbrug, fortæller Jan Schrøder.

Da Grøn Tekniks søstersite, Maskinbladet, besøger Schrøders Maskinfabrik i starten af december, går Jan Schrøder alene rundt i værkstedet. Og det er ikke fordi, der mangler arbejde, for der står to traktorer på bukke, som er i gang med at blive bygget op, og en tredje holder udenfor værkstedet og venter på at komme ind.

Jan Schrøder fortæller også, at ordrebogen er fyldt indtil maj 2022, og han vil rigtig gerne ansætte en smed på værkstedet.

- Jeg havde en kleinsmed-lærling, der blev færdig i februar, og har også haft en svend her i starten af 2021. Jeg vil rigtig gerne have begge dele igen, men det er åbenbart svært at finde folk, der kan affinde sig med de her langtidsprojekter, fortæller Jan Schrøder.

300 timer

Det tager i gennemsnit 250-300 timer at lave en komplet skovinddækning afhængigt af, hvor meget udstyr kunden ønsker. Skovinddækningen omkring motor og gearkasse starter med en solid bundplade, så der er noget at montere de lodrette sideinddækninger på.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-3
Der flyttes på flere komponenter, så de kan blive beskyttet inde bag skovinddækningen. Foto: Uffe S. Kristensen.

- Der er rigtig mange komponenter som for eksempel lufttanke, ledningsnet, batteri og sikringsskabe, der får en anden placering, så det kan blive beskyttet inde bagved skovinddækningen. Det er blevet noget mere kompliceret på de nye traktorer, fordi meget udstyr sidder monteret på for eksempel bagakslen eller udenfor kroppen, og er i forvejen meget kompakt. Så det tager lang tid at flytte komponenter og samtidig lave plads til inddækning.

- På de nye traktorer med Stage V motorer bliver katalysatoren enorm varm og skal samtidig have luft. Den inddækning, jeg laver omkring katalysatoren, skal være så tæt, at der ikke kan falde brændbart materiale fra skoven ned til katalysatoren, og samtidig skal der kunne komme luft derind til afkøling - det er udfordrende, fortæller Jan Schrøder.

rich-media-4
Inddækningen omkring katalysatoren skal være tæt, så den ikke antænder brændbart materiale i skoven. Foto: Uffe S. Kristensen.

En skovinddækning vejer i gennemsnit 1500 kg, og skal ses som en god forsikring imod skader på traktorens vitale dele. Selv små fejl, forårsaget af grene, kan betyde lange dyre driftsstop.

- Jeg kan nå cirka 10 traktorer om året, når jeg har én ansat. Det er 98 procent Valtra'er, der kommer igennem værkstedet, men det hænder, at der kommer andre mærker ind på værkstedet. For eksempel har jeg lavet skovinddækning på en John Deere indenfor de sidste par år, fortæller Jan Schrøder.

rich-media-5
En John Deere kan også udrustes med skovinddækning hos Schrøders Maskinfabrik. Foto: Jan Schrøder.

Det er også blevet til mere specielle opbygninger, end dem Jan Schrøder er vant til for skovbrug. Forsvarets Søredningstjeneste (SAR) har fået opbygget tre Valtra'er til at kunne modstå vand. To af dem bliver brugt til at sætte redningsbåde i vandet, og er derfor ikke helt så omstændige som den tredje SAR-traktor.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Den ene af de tre traktorer til SAR er vandtæt til op over motorhjelmen. Det har været et vildt projekt, udfordrende og meget spændende, og det tog cirka 700 timer at bygge den vandtætte traktor, fortæller Jan Schrøder.

rich-media-7
En vandtæt Valtra N154 til Forsvarets Søredningstjeneste i Sønder Ho. Foto: Jan Schrøder.

Motor og gearkasse er pakket ind i et vandtæt kar, og motorhjelmen har Jan Schrøder selv lavet. Kølervingen er ændret til hydraulisk træk, så den kan standses, når vandet bliver for højt. Den har også fået monteret GPS, radar, elektrokompas, søgelampe og varmesøgende kamera, så den kan finde forulykkede personer, der er blevet overrasket af tidevandet på Fanø.

Af andre specielle opbygninger nævner Jan Schrøder også traktorer, der er bygget op med flishugger og tipkasse over motoren, eller traktorer med kran monteret bag førerhuset.

rich-media-8
En Valtra T234, der skal køre med Kronos skovvogn, solgt af Valtec Gravens. Foto: Jan Schrøder.