Lyt til artiklen:

Ny Raptor skal æde terrænet

00:00
Hastighed: ???x
02:11

Abonnementsartikel

Ford Europa lancerede tilbage i 2018 den første Ranger Raptor, og nu lover bilproducenten, at de er klar med en vildere variant.

Motoren leverer 288 hestekræfter og et drejningsmoment på 491 Nm fra den nye 3,0 liters V6 twin-turbo EcoBoost benzinmotor. Det skal være med til, at den nye Ranger Raptor skal give terrænkørsel en helt ny dimension, lyder løfterne fra amerikanerne.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce
rich-media-2
Raptoren er den ypperste i Ranger-programmet fra Ford. Pressefoto.

Med den nye motor får brugerne flere hestekræfter at lege med sammenlignet med den nuværende 2.0-liters bi-turbo dieselmotor, som dog forsat vil være tilgængelig i Next-Gen Ranger Raptor fra 2023.

Syv køretilstande

For første gang har Ranger Raptor et permanent firhjulstræk med en helt ny og elektronisk styret transmissionsgearkasse, der kombineret med differentialespærrer på både for- og baghjul skaber en værdifuld funktion for hardcore terræn-entusiaster, idet det sikrer en mere retningsstabil acceleration.

rich-media-3
Den nye Raptor er forsynet med flere kræfter og er skabt med fokus på egenskaberne i terræn. Pressefoto.

Ranger Raptors syv forskellige køretilstande skal sørge for, at bilens fører har de bedste forudsætninger for at klare alt fra glatte veje, mudder og terræn.

Køretilstandene er opdelt i to hovedkategorier, som så er yderligere opdelt i henholdsvis tre og fire underkategorier:

  • On road (her kan der yderligere vælges mellem normal, sport og slippery)
  • Off road (her kan der vælges mellem rockcrawl, sand, mud/ruts og baja)
rich-media-5
Bilen er forsynet med en skærm på 12,4 tommer i instrumentbrættet og derudover en 12 tommer infotainment-skærm. Pressefoto.

Hver køretilstand justerer en række elementer for at skabe den bedst mulige oplevelse for føreren, uanset om man bevæger sig over et underlag bestående af sten, sand eller mudder. Køretilstanden "baja" er udelukkende tiltænkt kørsel i terræn og sikrer den ultimative ydeevne under kørsel i høj fart.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi ønskede virkelig, at baja-tilstanden skulle være det ultimative udtryk for, hvad bilen kan klare, når den bevæger sig i terræn i høj fart. Denne tilstand sætter en fed streng under, hvad vores kunder kan forvente af den nye Ranger Raptor, siger Dave Burn, chief programme engineer bag Ranger Raptor.

Den næste generation af Ranger Raptor lanceret i Europa i sidste kvartal af 2022.