Lyt til artiklen:

Fra tre-hjulet krigstraktor til verdens dyreste veteran

00:00
Hastighed: ???x
03:25

Abonnementsartikel

Da den engelske opfinder Dan Albone i 1903 satte gang i produktionen af en tre-hjulet "letvægts" traktor, var han uvidende om, at den 8 HK store benzindrevne traktor 116 år senere skulle gå hen og blive verdens dyreste veterantraktor med en pris på ikke mindre end 2,85 millioner kroner.

Den tre-hjulede traktor fik navnet Ivel, opkaldt efter floden, der løb gennem opfinderens hjemstavn, hvor han med succes havde produceret cykler siden starten af 1880'erne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den energiske opfinder stod blandt andet bag den første tandemcykel, ligesom han var den første til at opfinde et barnesæde til at montere på cykelstyret.

Men det var den lette traktor, der kun vejede 1,4 ton, der bragte Ivel-navnet til resten af verden. Den lette traktor blev populær i mange lande på grund af den manøvredygtighed, men i hjemlandet England var interessen stort set ikke-eksisterende.

Til stor frustration for den idérige opfinder, så de engelske landmænd ikke nogen grund til at kassere de tunge, dampdrevne maskiner eller de store heste, og han forsøgte derfor at gentænke sin traktor.

Den sejlende traktor blev en fiasko

Se også:

Den sejlende traktor blev en fiasko

rich-media-3
Armeret Ivel- trækker en plov. Foto: Wiki.

Armeret traktorambulance

I løbet af kort tid kom han op med ideen om at udstyre traktoren med armerede plader, så den i krigstid kunne anvendes som både traktor og krigs-ambulance.

Udviklingen af den armerede traktor skete i samarbejde med en major Palliser, der stod for udformningen af de 6,35 millimeter tykke plader, og allerede i 1905 kunne de fremvise resultatet for det engelske militær og repræsentanter for det amerikanske militær.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den armerede traktor demonstrerede blandt andet, at den kunne modstå en byge af kugler, og selv om der blev fundet mindre kritikpunkter, så bestod den armerede ambulance alle udfordringerne.

Desværre for producenten Ivel, så havde englænderne netop afsluttet Boer-krigen, og man havde på det tidspunkt ingen idé om, at første verdenskrig var lige rundt om hjørnet. Så trods tilfredshed fra militærets side, så indløb der ingen ordrer på "Ivel Motor Ambulance".

rich-media-5
Det britiske patent GB10082 fra 1903 viser Ivel-traktoren med armerede plader. Foto: Wiki.

"Brand-traktor"

Den manglende interesse for ambulancen fik endnu en gang Dan Albone til at gentænke Ivel-traktoren, genopstod i form af en "brandbil".

Ivel-traktoren blev sat til at trække en stor pumpe og en beholder med vand, og ydermere var der plads til en lille gruppe mænd, der ved en demonstration senere i 1905 var klædt ud som brandmænd.

Forsøget på at skabe en "brandtraktor" løb hurtigt ud i sandet, og få år efter afgik Dan Albone ved døden i en alder af 46 år.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Uden den opfindsomme Albone ved roret gik det ned ad bakke for Ivel Agricultural Motor, og firmaet gik konkurs i 1920.

rich-media-7
Dan Albone på prototype af hans Ivel Agricultural motor. Foto: Wiki.

Verdens dyreste veteran

I dag regner man med, at der er otte eksemplarer af Ivel-traktoren tilbage. En af dem blev i 1970 erhvervet af den engelske samler og kvægopdrætter John Moffitt som en del af en større samling.

Den blev blandt andet brugt til en indsamling i 2003, hvor John Moffit kørte en knap 150 kilometer lang strækning i den gamle maskine og indsamlede over en million kroner til velgørenhed.

John Moffit døde i 2008, og I 2019 kom Ivel-traktoren med serienummeret 131 på auktion og blev solgt den forrygende sum af 2,85 millioner kroner.

Det gør den til den dyreste veterantraktor nogensinde.